Super Magic

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin Sjöström - 22 mars 2013 21:29

Idag har vi tränat mer vittring, vi har satt ihop det till hela momenten, men på kortare avstånd. Hon har nu fattat att det är näsan som ska jobba!  Ibland tar hon dock fel pinne, det händer när hon stressar sig igenom det, så jag måste hitta nåt sätt att sänka tempot i letandet, nån som har något bra tips?

Imorrn startar vi tidigt med tävlingsträning på hemmaklubben! Det ska bli grymt skoj att få köra igenom hela 3:an för första gången, lite nervöst är det, även om det bara är träning, men det är bra eftersom jag blir nervös på tävlingar.  

Direkt efter träningen så ska jag hem & byta väska, sen går tåget mot Eskilstuna & hem till Em!!!  Det ska bli galet roligt att träffa henne igen, var ju över 1 år sedan vi sågs senast, & det är lång tid! Dessutom så har ju Em en hund numera, så det ska bli spännande att se vad Java har att säga om henne. Sasha är ju bara 1 år & väldigt flamsig har Em sagt, så vi får väl se vilken sida Java väljer att visa upp, haha.

Nu ska jag ta nattkissen med Java, sen bara ta det lugnt & vänta på att tröttheten sätter in så att jag kan sova.

Av Malin Sjöström - 21 mars 2013 17:03


Även denna dag har vi gått en långpromenad tillsammans med Elin & hennes grabbar.  Idag var det inte heller så kallt, utan det var skönt att gå. Hundarna uppskattar verkligen varandra & det är kul att se dem så nöjda & glada.

Förutom en långpromenad så har jag fixat massa papper, postat brev, handlat & dammsugit hela lägenheten. Sen så har jag bokat en resa till världens bästa Em!!!  Så på lördag startar vi med tävlingsträning i lydnad på klubben & sen hem & hämta grejer för att sen sätta mig på tåget. Java kommer nog att ligga ställt på tåget, inte för att hon brukar vara jobbig, men hon kommer nog att vara väldigt trött efter all träning.

Ska träna vittring & fjärr senare idag har jag tänkt, men först ska jag bekanta mig med min nya mobil, för idag fick jag det nya simkortet & kan därför börja använda den.  

Av Malin Sjöström - 20 mars 2013 22:52

Den här dagen har verkligen gått i ett, jösses, jag fattar inte att jag har orkat med allt, samtidigt som jag nu inte kan slappna av eftersom jag är så uppe i varv.

Det hela startade med en långpromenad tillsammans med Elin, vi gick på ställen där de kan springa lösa större delen av tiden, för det uppskattar både vi & dem. Måste berömma Java här, för i början av promenaden så gick alla hundarna i koppel (även Java alltså!) & hon drog ingenting!!  Shit, när hände det senast liksom?! Det finns alltså hopp även för henne på den punkten.  

Direkt efter promenaden så åkte jag & min lillebrorsa iväg till Siba där jag köpte ny mobil, plus att vi köpte en skrivare. Jag är trött på min mobil vid det här laget eftersom den hittar på massa grejer själv, sånt uppskattas INTE av mig!
När min lillebrorsa åkte hem därifrån så släppte han av mig i stan då jag skulle på DBT-möte. Efter mötet hämtade han mig & så var vi tvungna att fixa en sak innan vi kunde åka hem.

Hann bara in & vända innan det var dags lydnadsträning med Elin. Java kändes låg & var inte riktigt på hugget idag. Hon hade inte alls samma glädje & attityd som hon brukar ha, så jag tränade i princip bara på vanliga inkallningar med henne. Så inget ställande eftersom hon redan sprang så himla sakta, & jag vill ju att hon ska öka farten. Just det, jag tränade lite sättande under gång också, & det gick bra, hon har blivit riktigt duktig på det!  

Efter träningen så fick jag vara hemma runt en timme, sen var det hög tid att åka till hockeyn, & nu har jag precis kommit hem därifrån. Så ja, min dag har varit fullspäckad! Nu ska jag försöka varva ner så att jag kan sova nånting inatt, blev ju väldigt dåligt med sömn nu natten som var, & jag skulle inte bli förvånad om det blir lika illa, eller värre, inatt.

Av Malin Sjöström - 19 mars 2013 21:09

Idag har Bira varit här & röjt.  Vi var på en date med Mary-Ann & Sheldon på typ 1,5 timmar & jag kan lova er att hundarna sprang, jisses!! Java sprang så snabbt att hon brände upp en liten bit på sitt ena bakben, hon springer ju som en galning, sen tvärnitar eller byter riktning & ja, hon har verkligen noll självbevarelsedrift. Men hon var inte ledsen för det utan sprang glatt vidare.



Nu tycker jag att snön kan försvinna så att gräset kommer fram = mindre skaderisk. Fast det lär väl dröja eftersom det snöade senaste idag...Men hoppet om att kunna åka inlines & simma lever än, fasen vad jag längtar efter det!

Vi hoppar över all träning idag, eller ja, all MENTAL träning. Jag har haft saker att göra hela dagen & nu känner jag inte för att träna plus att Java är trött. Det är nog inte helt fel med lite hjärnvila.  Men imorrn blir det fjärren & vittring igen, fast dagen startar med en långpromenad tillsammans med Mimmi & hennes gäng!

Av Malin Sjöström - 18 mars 2013 17:30

Jag har länge tänkt på att meddela SKK att min kung inte längre finns här, men jag har inte riktigt klarat av det, fören nu. Så numera ser hans sida på Hunddata ut såhär:



"Hunden avliden" svider ordentligt i hjärtat, min älskade kung.  Jag har så oerhört svårt för att gå vidare, jag försöker att tänka tillbaka på alla våra fina minnen (& ibland de jobbiga  ) & allt han har lärt mig, men det hjälper inte, hjärtat gråter ändå.
Både på sbktavling.se & hundaktiv.se så finns han fortfarande kvar, & det är av den enkla anledningen att jag inte klarar av att radera honom. Det känns som att jag släpper taget om honom om jag trycker på "radera" & då riskerar att glömma honom, vilket inte får hända! Nu tror jag ju inte på fullaste allvar att jag nånsin glömmer honom, men nej, jag kan ändå inte ta bort honom. Så varje gång jag ska anmäla Java till en tävling så dyker hans namn upp, vilket är jobbigt för jag vill så gärna kunna anmäla mig & han & sen åka & tävla! Så ja, jag BORDE verkligen radera honom, men jag är så rädd.
Ni andra som har haft hundar tidigare, hur har det varit för er? Har ni också kvar hundarna på tävlingskontona eller har ni raderat dem?

För att helt byta samtalsämne & fokusera på nånting mycket roligare så kan jag ju skriva lite om vad bruden har fått göra idag. Eftersom jag inte har varit på topp rent fysiskt så har hon haft en lugn fysisk dag, däremot har hon fått träna huvudet massor! Vi nöter vidare med fjärren & vittringen, med högst blandade resultat. Ibland blir jag vansinnig inombords, vilket Java känner & då vill hon inte vara med längre. (Nånting hon har ärvt av sin far.) Så jag får jobba mycket med mig själv, så att jag tar några djupa andetag innan jag blir för irriterad för att saker & ting inte går klockrent. Jag vet att det är HELT OREALISTISKT att hundträning alltid går felfritt, men önskan om att det gjorde det finns ju kvar ändå.



Nej, seriöst, imorrn kommer Bira hit & jag hoppas att jag ska ha mer krafter då, för min brud vill motionera!! 2 dagar utan ordentlig motion för kroppen, ja, det är riktigt tufft! Men hon blir nog nöjd imorrn, min älskade svartvita dam.  

Av Malin Sjöström - 17 mars 2013 18:10


Igår kväll kom Baylies hit & han ska vara kvar tills ikväll. Han är en väldigt okomplicerad hund, förutom att han klättrar PRECIS ÖVERALLT för att kunna titta ut. Han sitter på ryggstödet på soffan, ställer sig på bordet, försöker ta sig upp på fönsterbrädan osv. Herregud! Men i övrigt är det inga problem.  

Det har varit en "innedag" eftersom jag inte mår så bra, det är magen som krånglar (igen) så jag tar det lugnt & ger den en chans att återhämta sig. Förhoppningsvis försvinner oroskänslorna snart, men fram tills dess vilar vi oss i form, det dör inte hundarna av.

Men helt lugnt har vi inte tagit det, utan vi tränar ju faktiskt en hel del. Fjärren & vittringen ligger dagens fokus på. Fjärren är riktigt svår, skiftena sitt - ligg & tvärtom gör hon ju jättebra, men när stå kommer in i bilden så blir det liksom fel i den lilla svartvita hjärnan. Hon vill gå både bakåt, framåt & åt sidorna, & man ser hur osäker hon blir när hon märker att det är fel, därför backar jag & berömmer mycket när hon gör rätt, för jag vill ju inte att hon ska vara osäker. Men, men, det är bara att nöta vidare, till slut måste det ju släppa.

Vittringen däremot tror jag går bra.  Jag har ju aldrig tränat in det förut (det har jag iofs inte gjort med fjärren heller), men jag har en tanke om hur det ska gå till. Än så länge så letar hon för mycket med ögonen, hon har liksom inte fattat att hon ska koppla på näsan. Men hon är ju inte alls van att använda näsan, hunden kan ju knappt spåra!! Så det här momentet är helt klart svårt, men det ska nog gå till slut.

Egentligen skulle Bira komma imorrn, men jag känner att jag behöver få vila en dag till så att magen inte blir värre. Förhoppningsvis kan hon komma på tisdag igen, det beror ju helt på hur det känns imorrn.

Av Malin Sjöström - 16 mars 2013 19:38


Eftersom vi åkte ut till klubben idag så kunde vi träna hopp - apport, ett moment vi aldrig har testat tidigare. Vid ett par tillfällen tyckte Java att det var konstigt att hämta apporten istället för att bara vända runt & sätta sig i väntan på att få hoppa tillbaka. Men hon fattade väldigt snabbt vad det hela gick ut på & än en gång kunde jag bara känna mig stolt över prinsessan!  
Vi tränade även på de andra momenten, som fritt följ, sättande under gång, rutan, sittande i grupp & plats med dold förare. Alla momenten är jag jättenöjd med, hon är så himla duktig! Visst, med rutan har vi lite kvar att jobba på, men det går verkligen framåt.
Fick lite tips av Jasmine som jag helt klart ska tänka igenom & sen göra min egna verson av det, för det brukar bli bäst då.  Men det är alltid nyttigt att få tips från nån som inte ser en jämt, för man blir ju inte bara "hemma-blind" på sig själv, utan även de man brukar träna med. Missförstå mig inte, jag är JÄTTEGLAD över alla tips jag får från Elin också, men det är som sagt lätt att bli "hemma-blind".


Jag hann precis hem & uppdatera hemsidan med ett gäng bilder från träningen, sen var det hög tid att åka iväg till hockeyn. Nu har jag kommit hem igen, ätit, busat lite med damen & tagit emot var nattgäst - beaglen Baylies. Java & Baylies känner varandra sen tidigare, men visst är damen lite "det här är mitt, det här är också mitt, & det med" Hon är inte elak, hon morrar inte eller så, hon bara visar honom att det är hennes saker, & så länge hon gör det så problemfritt (Baylies är ju TOTALT ointresserad!) så låter jag henne vara.


Nu är det snart tv-tid, exakt vad jag ska se har jag inte bestämt än, men nånting blir det helt klart!

Av Malin Sjöström - 15 mars 2013 13:49


Idag kom då äntligen paketet från Jami!  Allt utom träningsvästen, för den är inte klar än. Så snart friseras Java lite samt att vi nu kan börja träna vittringen!! Härligt!



Innan vi hämtade ut paketet så tränade vi lydnad tillsammans med Elin! Åter igen gick Java galet bra!!  Ärligt talat vet jag inte vad som har hänt, men hon har superfokus & en attityd som är värd att dö för. Dags att gå igenom de momenten vi tränade idag.
Rutan: Fick ett litet bakslag idag, vid ett tillfälle körde hon massa snurrar, men tack & lov så gjorde hon det bara en enda gång. Jag skickade henne från lite olika håll & direkt det blev ett nytt håll så sänkte hon farten, så det måste jag träna mer på. Men jag är nöjd, hon har gjort såna framsteg på kort tid!
Sättande under gång: När jag går bakåt & hon går mot mig så sätter hon sig JÄÄÄTTESAKTA, men om jag har henne i fotposition & säger "sitt" så sätter hon sig mycket snabbare!  Och det är ju faktiskt så momentet ska se ut, så det är väl bara att vara glad över att det inte är tvärtom. Ett par gånger glömde hon bort sig & la sig ner istället, men det var lätt att rätta henne.
Metall-apportering: Tränade på Ann's metod & det gick sådär, jag klickade på olika ställen så att hon aldrig visste hur långt hon skulle komma tillbaka med den innan hon fick släppa den & springa till sin belöning. Så det är bara att jobba vidare med den, hon tuggar inte eller så, vilket är skönt.
Sittande i grupp: Inga problem alls!
Platsliggande med dold förare: Så vitt jag vet så var inte det heller några problem, så gruppmomenten känns "säkra" (helt säker kan man väl aldrig bli?).


Resten av dagen är oplanerad, så det blir nog inte så mycket gjort, eller? Skulle behöva köra fjärren, tränade ju inte den ute idag. Så ja, det får bli lite träning sen, fjärren, stegförflyttningar & konen.  

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards