Super Magic

Alla inlägg under juli 2011

Av Malin Sjöström - 31 juli 2011 20:00

  Är det nu dags att gå från liten till stor?


Jag vet att jag har sagt det flera gånger förut, men NU tror jag verkligen att löpet ÄNTLIGEN är på väg!   Hon kissar extremt mycket & är jättesvullen där bak, så det är bara att hålla tummarna för att det stämmer denna gång, för isf är hela tävlingssäsongen säkrad!   Så nu håller jag tummarna hårt ska ni veta.


Den här dagen har spenderats i stallet där jag har hjälpt till att bygga om ett kök till förvaringsutrymme & så har jag såklart friserat & badat hästar.   Det tog ganska många timmar, men jisses vad roligt vi har haft! Java har varit lös hela tiden & idag tog hon verkligen åt sig när jag sa till henne att hon inte under några som helst omständigheter får valla hästarna! Hon gick t.o.m ut ur stallet & la sig vid skottkärrorna & låg där & spanade, emellanåt sprang hon upp & ner i gallertrappan till loftet, haha, min lilla tok.


Imorrn blir det ännu en tur till stallet för att göra klart förvaringsutrymmet (kommer då upp före & efter-kort!) & frisera & bada några hästar till. Det blir alltid mycket att göra när hästarna kommit hem från betet eftersom ALLA ska badas & friseras & det tar sin lilla tid vill jag lova.


Annars har jag inte mycket planerat, längtar som tusen till tisdag förmiddag då vi gör våran vallpremiär hos en bekant i Molkom, har jag tur så får jag med mig min lillebrorsa också som kan agera fotograf (för jag tänkte att min farsa skulle filma), men de vet inte om mina planer än, kanske dags att tala om det för dem? Haha. 

Av Malin Sjöström - 30 juli 2011 20:30

 

Kan börja med att berätta att det inte gick så bra att lära Java att INTE valla hästarna, eller jo, hon skötte sig bra, men Stjärnans insats kan man diskutera...Han var aspigg & busig så efter en liten bit så blev han helt vild & slet sig, sen drog han gärnet & brallade, haha, så jävla söt, lilla ponnyn!   Jag hann säga till Java ordentligt en gång innan Stjärnan gav sig iväg & efter den tillsägelsen så blev hon väldigt mycket bättre, men jag tvivlar på att den enda gången kommer att räcka, men vi får väl se.


På kvällen åkte vi till Kils brukshundklubb där vi kollade på lydnadstävlingen & så fick Java träna lite med Anso, hon shejpade ögonkontakt & man såg tydligt hur Java kämpade med att försöka lista ut vad Anso ville, flera gånger testade hon att lägga sig ner med hakan i backen, sötnosen. När den ena tävlingsplanen blev ledig så passade jag på att träna just lydnad i den tävlingsmiljön & hon gick riktigt bra!   Vi behöver helt klart träna mer fotgående (& apportering såklart), men annars börjar momenten se klara ut inför våran debut i September. Hon är så jämn att träna, inte alls som min kung som kunde ha vaknat helt på fel sida & inte alls kände för att träna, för även om Java har en dålig dag så går hon med på att köra, därför tror jag att hon kommer att fixa de titlarna jag vill ha detta året.


Idag har vi varit i Sunne & besökt Anders, vi gick ner till vattnet där Java fick bada & när vi sedan kom tillbaka till hans hus så blev vi bjudna på mat (grillat kött & potatisklyftor) & självklart fick Java smaka lite.   Sen blev alla andra som var där jättekära i henne, de ville att hon skulle stanna & var redo att adoptera henne på plats!   Men det fick de såklart inte, haha.  De frågade om hon fick smaka lite hamburgare & eftersom hon är såpass osäker på främmande människor så tänkte jag att det bara kunde vara nyttigt för henne att våga gå fram till dem så jag sa ja. De kom i omgångar & gav henne mat, jag tror att hon fick i sig runt 5 hamburgare, lite kött & lite potatisklyftor, så gissa vem som fick mindre mat nu på kvällen?   Jaja, hur som helst så vågade hon gå fram & hälsa på dem till slut & det var ju faktiskt det jag var ute efter.  


På tisdag förmiddag smäller det! Då ska jag sätta igång med vallningen!!!   Det ska bli så sjukt roligt att jag nästan inte kan bärga mig, jag vill dit NU! Nu återstår det alltså att se om hon är en naturbegåvning i vallningen eller inte, men jag tror stenhårt på henne här, min lilla prinsessa.


Imorrn blir det stallet igen, frisering & badning av Falken & Månen står på schemat, sen vet jag inte riktigt vad som händer. Jag längtar bara tills på tisdag! Java är lyckligt ovetande om vad som väntar, skulle hon veta det så skulle hon nog inte kunna sova så lugnt & skönt som hon gör på bilden.    

Av Malin Sjöström - 28 juli 2011 21:30

 

Igår blev det många timmar i bilen eftersom ridskolans alla hästar skulle hem från betet. Det gick jättebra att lasta & köra alla, så smidigt har det nog aldrig gått förut!


Annars har det varit ganska lugnt några dagar, eller ja, vi har tränat en del agility & lydnad, men de senaste dagarna har Java känts lite off, kanske är det p.g.a värmen, eller också beror det på nåt annat. Hon ställer fortfarande upp & gör det jag ber henne om, men inte med samma glädje & fart som hon brukar. Men jag kör lite lugnt några dagar framöver & ser om hon återgå till sitt gamla jag igen.


Min farsa ringde mig förut & berättade att han har fixat får som jag kan valla på!!!   Så redan nästa vecka ska vi kolla när vi kan komma & sen är det bara att fortsätta med den träningen för jävlar vad jag längtar efter det!   Vallhundsprovet nästa höst ska vi fixa, eller kanske året därpå beroende på hur det går, men i slutändan kommer hon iaf att bli godkänd vallhund, var så säker.


Imorrn blir det stallet under dagen där jag ska frisera Stjärnan & så ska vi gå en promenad där jag ska lära Java att man INTE får valla hästar & det finns ju ingen bättre häst att träna det med än just Stjärnan, han är bäst!   Den största anledningen till att hon måste lära sig att inte valla dem är skaderisken, för skulle hon få en spark av en häst så kan det gå riktigt illa & jag vill inte att hon ska bli skadad, eller ännu värre dö, därför väljer jag att göra detta i förebyggande syfte.  

Av Malin Sjöström - 25 juli 2011 19:00

 

Dagen startade med hundträning på Karlstad BK tillsammans med Bianca & Linnea & deras hundar Virre & Simon. Jag fick "tävlingsträna" & köra igenom lydnadsklass 1 med dirrigering & det gick sådär, linförigheten gick inte alls bra, men resten är jag nöjd med! Vi hade mycket störning i form av koner & leksaker som låg utspridda över hela planen, men enda gången hon tänkte ta en leksak var på inkallningen, så jag gjorde om den & då tittade hon inte ens på leksakerna utan sprang bara förbi dem, duktig tös!!!   Om en månad är det lydnadsdebut & det ser jag fram emot, det känns som om vi är någolunda redo nu!


Sen tränade vi agility-gungan lite & hon kom ihåg hur vi tränade den sist!   Hon är inte ett dugg rädd för den utan tycker att den är skitskoj, så det ser lovande ut inför framtiden!


Med hjälp av Bianca & Linnea som har sysslat mycket med shejpning så fick jag hjälp att komma igång med det!   Java var jätteduktig, från att aldrig ha blivit shejpad förut så provade hon sig fram genom att erbjuda flera olika beteenden. När hon fattade vad det var jag var ute efter så blev jag skitglad, för det innebär ju att det inte är helt tomt innanför pannbenet!   Min duktiga prinsessa.


Avslutade hela träningspasset med att köra en liten agilitybanan & här märktes det att hon var trött, men hon försökte ändå. Så efter 3 timmar åkte vi hem igen med 3 trötta hundar.   Precis så det ska vara!


Under eftermiddagen har vi vilat & för en liten stund sen fortsatte jag att shejpa henne till att lägga ner hakan i backen & till en början var hon väldigt osäker, vilket hon blir när hon ska lära sig nåt nytt, men sen släppte det & hon blev glad & försökte verkligen lyckas! Vi kom såpass långt att jag kunde lägga på kommandot & hon utförde rörelsen som jag önskade, sen återstår det ju att se om hon kommer ihåg ordet nästa gång vi tränar.   Allra helst skulle jag vilja använda det här beteendet på platsen från start, men vi får se om vi hinner det.


Resten av kvällen blir nog lugn, har flera möten imorrn & så har jag tänkt att orka med lite träning också, för på onsdag blir det dåligt med träning eftersom jag ska hämta hem lektionshästarna från betet då! 



Av Malin Sjöström - 24 juli 2011 22:30


När livet känns tungt & man tvekar på varför man fortsätter sin kamp framåt så kan det vara bra att bli påmind om det, därför gjorde jag den lilla filmen.


De senaste dagarna har det varit fullt upp, vi har varit i stallet flera dagar & kollat på ponnyhoppningar, promenerat i skogen & tränat. Utöver detta så har jag sen i torsdags haft mer eller mindre feber varje dag, därför har jag inte orkat med någon uppdatering i bloggen.


Idag mår jag bättre, hade lite feber imorse, men sen försvann den. Jag har gjort såna där tråkiga hushållssysslor idag som att handla, städa & tvätta, känns bra att ha det gjort! Disken är dock kvar än, orkade inte med den också.


2 träningspass med damen har det blivit, det första gick inte alls & det andra gick helt okej, körde bara lydnad båda gångerna & så kommer det att fortsätta bli ett tag framöver FÖR NU ÄR VI ANMÄLDA TILL VÅRAN FÖRSTA LYDNADSTÄVLING!!! 4 September i Åmål blir debuten, så nu är det bara att träna på, kan inte ligga på latsidan om man ska kunna göra bra ifrån sig på tävlingen & det ska vi göra!


Imorrn blir det lydnadsträning med Bianca & eventuellt en kompis till henne, så det blir NYTTIG träning med andra ord då Bianca har falkögon & gärna påpekar allt man gör, hehe, precis så man vill ha det när man är ute efter precision!

Av Malin Sjöström - 21 juli 2011 22:00

 

När man vaknar på morgonen med feber, huvudvärk & ont i halsen så är det lätt att hålla sig för skratt.   När man däremot inser vad man gjort under natten så kan man inte hålla sig för skratt! Haha, jag drömde att jag var asförbannad på någon & när jag vaknade så låg täcket typ 2 meter från sängen, & Java, som annars ligger precis nedanför min säng låg så långt bort hon kunde komma!   Jag kommer dock inte ihåg VEM jag var så himla arg på...


Dagen har varit lugn, några korta träningspass inomhus har det blivit & jag vågar nu säga att hon börjar fatta "om" ordentligt, för er som inte är så insatta i freestylen så kan jag berätta att det är när hunden backar runt föraren.   Vi har även tränat mycket med apportbocken eftersom hon näst intill hatat den förut, men nu viftar hon på svansen & går verkligen igång när man plockar fram den = precis så jag vill att det ska vara!!!   Jag trodde inte att jag skulle lyckas med det, men det gick! *Stolt*


På eftermiddagen åkte vi ut till stallet & hjälpte till att bygga fram hoppbanan inför helgens ponnyhoppningar där. Java skötte sig riktigt bra, inte alls så besatt i hindrena som hon brukar vara, kan det vara så att hon börjar växa upp & mogna? Hoppas kan man ju alltid, hehe. Efter 2 timmar där var jag så trött att jag trodde att jag skulle dö, därför åkte jag hem lite tidigare än alla andra, men den dispensen får jag p.g.a febern.  


Nu under kvällen har jag plockat massa med grejerna från mormors lägenhet så det ser betydligt bättre ut här hemma nu, även om jag fortfarande är långt ifrån klar. Men jag får ta lite i taget, nånting jag har väldigt svårt för, jag är liksom mer åt "allt eller inget"-hållet.


I det stora hela är jag riktigt nöjd med den här dagen, speciellt med tanke på att jag egentligen är sjuk. Imorrn ska jag åka till stallet redan på morgonen för att kolla på ponnyhoppningen, Elin ska också följa med så vi kommer att köra små träningspass med hundarna emellanåt.   För min & Java's del blir det nog mest lydnad, typ störningsträning & sånt, men självklart kommer vi att köra några freestyle-moves också!    

Av Malin Sjöström - 20 juli 2011 20:53

  Min kung & jag i April 2010.


Efter en mycket lång & jobbig natt nästan helt utan sömn så var det dags att gå upp & ta tag i dagens uppgifter, så jag ringde ett viktigt samtal innan jag satte på mig inlinesen & tog med Java till stan där jag fixade lite papper & sånt. En timme senare var vi hemma igen & jag åt frukost innan min farsa & lillebrorsa hämtade oss & lämnade mig i stan (eftersom jag hade några möten) & tog med sig Java på en golfrunda. Efter det har jag umgåtts med min lillebrorsa hela tiden & nu under kvällen så grillade vi hemma hos farsan.


Så man kan verkligen säga att det har varit fullt upp idag, men det är så det ska vara, hoppas bara att jag får sova nåt inatt så att jag orkar med morgondagen!

Av Malin Sjöström - 19 juli 2011 16:00

Den senaste tiden har jag mått allt annat än bra & jag har haft sjukt dåligt samvete för min prinsessa som inte alls har fått det hon behöver.   Men alla har vi bra & mindre bra perioder här i livet, & just nu har jag en jävligt tuff där jag mest känner för att ge upp. Detta är dock inget jag tänker göra, för jag tänker ta mig ur den här kampen, jag vet inte alls HUR det ska gå till, jag bara vet att det måste gå!




Tidigare idag gick jag & Malin en promenad med hundarna där vi fokuserade på koppelträning & Malin jobbade riktigt bra med Java, vilket otroligt tålamod hon hade!   Anledningen till att hon fick ta Java var för att jag inte kände mig på rätt humör för att ge mig in i den kampen, så tack Malin för din hjälp!


Senare idag blir det lydnadsträning tillsammans med Malin, något jag ser fram emot!   Och efter att ha pratat lite med Java's uppfödare så känner jag mig ännu mera peppad, har fått lite nya tips som jag måste testa & se om de funkar, hehe.


Java har ett ganska konstigt beteende emellanåt, hon ligger i min säng med råttan i munnen & så trampar hon med frambenen, typ så som katter gör.   Först så trodde jag att hon juckade, men det gör hon inte, så jag har ingen aning om vad hon sysslar med. Därför filmade jag henne lite förut & hoppas på att nån av er som läser här vet varför hon gör detta?  


 

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards