Super Magic

Alla inlägg den 10 mars 2013

Av Malin Sjöström - 10 mars 2013 17:00


Lydnadsträning stod på dagens schema & det är SUPERSKOJ med lydnad!! Ett tag hade jag tappat motivationen, men nu när vi har fått titeln LP2 & därmed är klara för 3:an så kom lusten tillbaka, & det med besked! Att nu koncentrera sig på massa nya moment är mycket spännande, det är säkert p.g.a det som lydnaden har blivit så rolig, för äntligen blir det nånting nytt! Jag är trött på att traggla klass 1 & 2 moment då jag har gjort det i flera år. Men nu som sagt är det nya moment, så nu har verkligen lydnadslågan vaknat till liv!


Jag & Elin träffades på fotbollsplanen & tränade tillsammans, vilket var perfekt eftersom vi då kunde filma varandra.  Jag tränade rutan en del, försökte vara en duktig kastare genom att kasta tennisbollen över huvudet på henne (för att få henne att fokusera FRAMÅT!), men jag är nog sämst i Sverige på att kasta...Några gånger gick det hyfsat & några gånger ska vi inte ens prata om, haha.  


Inkallning med ställande provade vi för ALLRA FÖRSTA GÅNGEN & det gick mycket bättre än väntat! Visst, hon tog många steg, delsvis p.g.a halkan, men också för att hon inte var säker på att jag menade allvar. Sen drog hon ner på tempot sista sträckan in till mig, men det var bara osäkerhet, det kommer att bli bättre.


Metall-apporteringen, ja, vad säger om den? Java avskyr den verkligen, men det är bara att köra vidare ändå. Har fått ett vettigt tips från Ann om hur jag ska träna henne att öka farten på väg in, men det kom jag såklart på när vi hade slutat träna, haha. Så det blir något jag får prova nästa gång (om jag kommer ihåg det då).


Vi provade även sättande under gång, men det är inte med på filmen. Jag försöker lära in det genom att gå baklänges & att hon går mot mig, men då sätter freestylehjärnan igång & hon börjar backa när jag säger "sitt".  Så här får jag verkligen tänka till, förhoppningsvis kommer hon att sluta med backningen när hon förstår helt vad jag vill att hon ska göra.


Fjärren är inte heller med på filmen, men det tränades. Tack vare Malin så fick jag tänka på ett nytt sätt & än så länge så funkar det!  Så det är bara att fortsätta på samma sätt. Det är "stå" som är svårt, för även här vill hon hellre backa, så det är det vi försöker jobba bort.


Som ni ser på bilden högst upp i detta inlägg så sitter Java upp medan David ligger & så ska det vara. Jag tränade "sittande i grupp" & Elin tränade platsen. Inga problem alls för Java. Körde även en jättekort plats med damen & hon låg snällt stilla, ville inte köra för länge eftersom hon är rakad på magen.


Höll nästan på att glömma fritt följ, haha. Det tränade vi en hel del & det är riktigt skoj! Java har (för det mesta) en grym attityd & då går hon jäkligt bra! Sen behöver vi jobba mycket med stegförflyttningarna, men hej, det är också nånting nytt som vi precis har börjat med.


Man kan sammanfatta träningspasset som mycket lyckat! Jag är superdupernöjd & stolt över min prinsessa som slår mig med häpnad!  Här kommer filmen från träningen:



Ni minns väl att jag igår skrev; "Ska träna den jävla rutan tills håret blir grönt." Och eftersom jag nu har tränat rutan en del så måste ju håret bli just grönt - igen. Jag älskade den färgen, så därför blir det ännu en omgång med grön färg under några veckor.  

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards