Super Magic

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin Sjöström - 31 januari 2014 22:02

Bara för att hon är så underbar.  




Av Malin Sjöström - 30 januari 2014 21:25

Java hatar ju djursjukhus, men kanske finns det hopp om att den inställningen kan ändras? Idag fick hon sin andra laserbehandlingvar & hon mycket mer avslappnad nu jämfört med vad hon var sist. Hon satt/stod snällt under tiden & verkade inte jättebekymrad. Utom när Ida (hundfysioterapeuten) tryckte lite med den på ryggen, då vände Java huvudet ditåt & blängde. Hon försökte varken bita eller ens nafsa, utan hon bara markerade att hon har ont där.



Hon gjorde även sin premiär på vibbplattan. När den började vibrera så ville hon gå därifrån, men stannade snällt kvar när jag sa åt henne att stanna. Hon såg mycket skeptisk ut & flåsade en del under hela tiden. Många hundar somnar ju på den för att den är så avslappnande, men det var inte Java i närheten av.  Kanske blir hon det efter några gånger? Det får tiden visa.



Lyckades dessutom få ett riktigt bra pris på behandlingarna som väntar, så jag sparade MINST 500:- & det är mycket pengar för mig! Varje krona är betydelsefull. Och på tal om kronor, när jag skulle betala så fick jag EN KRONA rabatt eftersom jag hade det innestående från ett tidigare besök!  Haha, en hel krona liksom, kunde det inte ha varit mer?  Men, men, ännu en krona till parkering är inte fel det heller.

Imorrn blir det nog en långis nånstans nån gång mellan DBT:n & hockeyn. Om det inte är snöstorm för då vette fan hur jag ska göra. Jag har varit duktig & gått promenader varje dag oavsett väder, så skulle vi hoppa över en dag så är inte det någon fara, även om min svartvita vän förmodligen inte håller med mig.  Hon var för övrigt fullständigt galen på dagens promenad. Jag testade att släppa Bira, men då blev både hon & Java knäppa & skulle gå på varandra, så det var bara att koppla Bira igen. Efter det var båda helt crazy & hade jag inte haft grimman på Java så hade hon nog ryckt loss en arm eller så...Hon studsade åt alla håll en sväng, men till slut fick jag henne att SKRITTA igen, precis så som hon ska göra på promenaderna numera. Så ja, det är en prövning att gå med henne just nu, men samtidigt är hon så himla söt min vilding.  

Av Malin Sjöström - 29 januari 2014 15:23

Haha, numera så mäter jag Java's steglängd i början & i slutet av promenaderna för att se att dem utvecklas som dem ska. Folk undrar nog vad fan jag sysslar med, går med hunden fram & tillbaka, sätter henne sen, sätter mig på huk, fram med måttbandet & så mäter jag.  Hittills har ingen sagt nåt, men dem tänker nog en del, haha, det skulle iaf jag göra om jag såg nån som gjorde så utan att veta varför.  Så jag är beredd om nån skulle komma fram & fråga, eller kanske idiotförklara mig på en gång.  



Dagens långis blev till stan tillsammans med Carina & Clara. Alla hundarna fick gå i koppel hela tiden & bäst skötte sig den lilla skrutten - Clara. Vilken underbar hund hon är, jag är helt kär i henne.  Java skötte sig helt okej eftersom hon tog åt sig när jag blev arg på Bira hela tiden. Eller nej, inte arg hela tiden, men jag & Bira var inte riktigt överens idag om man säger så. Dem stora brudarna fick snällt gå bredvid mig, på varsin sida, & efter ungefär halva vägen så fick dem byta sida. Jag vet inte om det gjorde nån större skillnad för mig, så det var mest för Java's skull eftersom det är bra om hon går "lika mycket på varje sida", allt för hennes rygg.

Äreendet på stan var att köpa en kalender till min fina tjej. Det är så mycket att hålla koll på nu med henne, steglängder, massage, kosttillskott, laser, vibb osv. så jag får helt enkelt inte plats med allt i min kalender. Jag hittade en jag blev riktigt nöjd med & numera ser den ut såhär:



Så när hon ska till Västerås så måste jag komma ihåg att ta med den, för där kommer ju hela hennes veckor att finnas nerskrivna, ifall det är nåt han frågar om. Ni som känner mig vet att minnet inte alltid är "som det ska", så här gäller det att tänka ett steg längre.  Haha.

Snart ska schäfern hem & Java får då dagens ben. Det får bli en fortsättning från igår, märgbenet, för det blev hon inte klar med igår. Ska även försöka träna lite inomhus sen, lite fotgående & front, det kan ju inte vara farligt, eller? Såna trick där hon använder ryggen, som typ vacker & stegra, dem kanske man bör undvika nu ett tag, eller vad tror ni? Är det nån som läser detta som vet vad som är bra resp. inte bra att göra får du/ni mer än gärna lämna en kommentar. Skulle tacksamt ta emot den.

Imorrn är det torsdag & det innebär terapi för min del, & på kvällen blir det laser & vibb för min svartvita vän. Så jag funderar på att låta henne ha en vilodag? Dels för att jag har ont om tid, & dels så är det väl aldrig fel att vila nån dag emellanåt? Både för min & Java's skull.

Nu ska jag börja fylla i hennes kalender, lika bra att komma igång med det på riktigt direkt!

Av Malin Sjöström - 28 januari 2014 17:20

Imorse ville Bira (för första gången) sova i min säng, så då fick hon göra det. Java var då också TVUNGEN att göra det, för hon vill inte att Bira är närmast mig när jag ligger i sängen, det är hon väldigt hård med, varför vet jag inte riktigt. Men där låg jag & 2 stora damer, så jag kan ju säga att jag inte hade svängutrymme direkt...  Snarare tvärtom, det var lite trångt.



Dagens långis blev tillsammans med Olle på drygt 1 timme & 45 minuter. Så lång tid brukar inte sträckan ta, men det är jobbigare med snöoväder, plus att vi fick en ny stundent på halsen.  Han hade gått vilse & skulle till Campus, sen ångrade han sig & skulle till Coop, så han fick gå med oss eftersom vi skulle åt det hållet. Java tyckte dock att han var läskig så hon var inte alls nöjd den sista biten hem.
Java & Bira fick ju gå i koppel hela vägen & stundtals blir man vansinnig på dem. Imorrn tänker jag lägga upp en ny taktik inför långisen eftersom vi ska gå ner till stan, mycket trafik längs vägen så då kan dem inte "fara & flyga" hur som helst.  Haha, nejdå, riktigt så illa är det inte, men dem behöver inte träna inför draghunds-SM.

Nu har Bira åkt hem & jag har tagit en dusch, precis vad jag behövde efter en svettig promenad (måste lära mig att inte sätta på mig för mycket kläder när det är varmare ute). Java tuggar glatt på ett fruset märgben, & ja, hon får ett tuggben varje dag, det är bra för tänderna & hon gillar det så mycket att jag tycker att hon är värd det. Sen vad andra har för åsikter spelar egentligen en mindre stor roll, för jag kör såhär till mina hundar.

Resten av kvällen blir lugn, jag är verkligen helt slut efter långisen. Min kropp skulle nog vilja vila ett par dagar, men nope, Java behöver promenaderna, & ja, det gör jag också!

Av Malin Sjöström - 27 januari 2014 15:41

Under dagen har jag varit i kontakt med Stefan Rosén & ReDog. Fick en tid bokad hos dem i Västerås måndag den 17 Febrauri, & fram tills dess gäller laser + vibb 2 gånger/vecka, samt koppelpromenader. Det blir med andra ord 3 lååånga veckor framöver, inte bara för mig utan även för Java som redan nu är mer vild än tam många gånger när man är ute & går. I Västerås kommer både Stefan & en veterinär att kolla igenom henne, & förmodligen kommer dem att utföra röntgen, medicinering, 4Leg Check, Värmekamera m.m Jag ser pengarna flyga iväg, men vad gör man inte för den som betyder mest av alla?  



Vi får försöka köra mycket hjärngympa, annars kommer hon väl att explodera till slut. Fast det kanske hon gör ändå...? Och alla långpromenader ska ske med BoT-täcket så det är väldigt bra att jag redan har ett, annars hade det blivit ännu en kostnad nu. Jag önskar att pengar inte var ett problem, men det är det, jag har inte obegränsat med pengar, så jag hoppas att det här håller sig på en hyfsat bra nivå & att Agria ersätter det mesta (men det tror jag inte att dem gör). Måste skicka in papperna till dem redan imorrn & sen hoppas på ett snabbt svar så att jag vet om jag ska fortsätta skicka in papper från besök eller om det inte behövs (för ersätter dem ingenting så är det ju helt onödigt för mig att hålla på att skicka in papperna).

I somras/höstas när Java var sjuk så erbjöd sig folk att vilja bidra med en liten slant för hennes veterinärvård & om inte detta går på försäkringen så kommer jag att skaffa ett konto (eller nånting sånt) där folk mer än gärna får hjälpa till lite på vägen. Det känns oerhört fel att "tigga pengar", men jag vill verkligen kunna få Java frisk igen, hon är ju bara 3 år gammal, inte ska väl hennes tid vara slut än? Hon har så mycket kvar att ge, men om vi kommer till ett läge där vi inser att hon aldrig kommer att kunna leva ett normalt hundliv så kommer jag att välja det enda rätta beslutet, hur ont det än må göra. Usch, jag gråter bara jag tänker på det, min fina fina tjej, hon bara måste bli bra.  Om det nu visar sig att det "bara" är en grym överansträngning så kommer jag nog att gråta glädjetårar istället, för då kommer hon att bli bra igen. Skulle det däremot visa sig vara nånting helt annat så har jag ingen aning om hur framtiden kan komma att se ut...

Av Malin Sjöström - 26 januari 2014 19:18

Den här dagen har vi spenderat hemma hos morsan, Anders & Farro. Java var väl sådär nöjd med tillvaron när valparna lekte, men hon gör ju inte mer än att bara låta helt galen.  Rally var nog mer med på noterna.



Imorrn kommer Bira igen & på dagen ska vi gå en långis tillsammans med grannarna.  Eftersom Java MÅSTE gå i koppel & Bira inte kan sköta sig lös när hon inte får brottas/springa med Java så innebär det att BÅDA snällt får acceptera att det är koppel som gäller. Jag har fortfarande svårt att förstå att det förmodligen kommer att vara såhär en lång tid framöver. Jag saknar redan våra fria skogpromenader, får försöka ersätta dem med hjärngympa & styrkeövningar. Fast övningarna får såklart vänta tills jag har pratat med Stefan, som jag ska ringa imorrn.

Känner mig ganska låg, men det kan nog vara mycket trötthet, för ÄNTLIGEN har jag kunnat börja sova igen!!  Helt sjukt, så förbannat jävla skönt att sova! Hoppas att det fortsätter såhär nu, så kanske hade min läkare rätt om att medicinen skulle hjälpa, efter över en månad?! I vilket fall som helst så njuter jag av nätterna, så underskatta aldrig sömnen gott folk.

Av Malin Sjöström - 25 januari 2014 19:14

Blev visst inget inlägg igår, jag kom på det ganska sent & då var jag för trött för att orka skriva något. Så kan det gå ibland.

Idag är vår flock tillfälligt komplett igen, för min lilla räv är här!  Hon är pigg & glad, full av energi, men kan koppla av & är hur mysig som helst. Nån som håller på att växa upp? Hennes skendräktighet har nog gett med sig, för sist jag träffade henne så var hon som en sur gammal kärring.  Så visst är det skillnad, stor skillnad.



När Java var runt 1 år så fick hon problem med ryggen & behandlades med bland annat mängder & månader med skrittpromenader. Det var samma fel då som det är nu, vilket betyder att det BORDE vara samma rehab nu, under lång tid. Jag har pratat med Helene som "behandlade" henne då & ska ringa till Stefan på måndag & höra vad han har att säga. För när man har lite mer fakta så kanske han rekommenderar nånting annat? Helt klart värt att testa prata med honom, & skulle han vilja kolla på henne direkt (alltså inte kunna vänta till slutet på Feb) så tvekar jag inte, utan sätter mig snällt i bilen & kör till Västerås.

Detta innebär ju såklart att jag kan glömma allt vad tävlingar & härliga fria skogspromenader under några månader.  Självklart är det viktigaste att hon blir bättre, men åter igen grusas våra vägar av dessa sjukdomar/skador, varför? Kommer det alltid att vara så? Tävlingarna är bland det bästa vi båda vet, speciellt agilitytävlingarna, & så våra älskade skogspromenader med fullt röj, bara som borta. Vi får ju se vem som går i taket först av detta, jag, Java eller Bira. Förmodligen blir det jag när brudarna vägrar att acceptera koppel.  Haha, kan se det framför mig. Måste försöka latja till det lite mitt i allt det gråa.

Imorrn är jag grymt sugen på att åka iväg på hundträffen med Rally, men jag vet inte om jag vågar.  Nu tänker jag på klon, den är fin som den är nu, pulpan håller sig hel & det gula nagellacket skyddar lite tillsammans med hennes gula socka. Hon tar ju långpromenader varje dag & det går bra, men hur skulle det bli på en så stor hundträff? Vågar jag chansa? Eller är det bara dumt? Det kommer ju fler träffar, även om jag verkligen, verkligen vill dit så skulle jag ångra mig som fan om klon sprack igen. Så nej, vi får nog hoppa över den imorrn, även om det känns jävligt surt.

Istället behöver vi åka till Granngården & fixa nya fodertunnor eftersom Loppis lyckades ha sönder Java's igår. Den var i plast & lite trasig & så tog hon i på fel ställe & då sprack allt. Jag har lagt hennes foder i plåtfodertunnan nu för att behålla så mycket av auromen i maten, men den tunnan vågar jag inte ha framme när hon är ensam, för den går inte att stänga "hundsäkert". Så därför behöver jag en ny, & då kan jag lika gärna köpa en till Rally's mat också, så är det avklarat.

Av Malin Sjöström - 23 januari 2014 18:01

Dagens koppelpromenad blev ansträngade då Bira & Java ville dra gärnet & absolut inte gå i koppel! Så det slutade med att Carina fick ta Bira, för det gick inte att gå med dem båda själv, haha. Så ja, det lär bli en lååång vecka nu med bara koppel för Javas del.

Igår kom jag på att Java haft problem med ryggen när hon var yngre, så nu håller jag på att friska upp minnet & prata med dem andra som var "inblandade" då. För jag minns inte sådär jättemycket själv, jag minns t.ex inte vart i ryggen problemet satt. OM det är samma ställe som nu så kanske det är viktigt att ta upp detta med Stefan? För OM det är samma fel så kommer det inte att gå över på en vecka...  Jag är ju fantastisk på att forma katastroftankar i huvudet så det är väl ungefär vad jag har gjort hela dagen idag.

Men vi kämpar på, långa koppelpromenader & massage 2 gånger/dag. Låt oss hoppas att det hjälper.

Skapa flashcards