Super Magic

Alla inlägg under augusti 2013

Av Malin Sjöström - 31 augusti 2013 16:57


Klockan 8 imorse ringde klockan, jag var dock på tok för trött för att orka gå upp, så jag somnade om & vaknade kvart i nio. Då blev det stressigt iväg till Karlstad BHK för att titta på rallylydnadstävlingen. Första start skulle vara runt nio & Nathalie hade startnummer fyra. Men jag hann dit, med andan i halsen.  

Mina tjejer har skött sig bra, & vid två tillfällen så tränade vi lite agility. Java var som vanligt, bortsett från att hon kunde ta hela slalom trots att jag var på fel sida. Men jag KANSKE har kommit på hur jag ska få det att funka, nu funkade det till 100% så det gäller att fortsätta testa det & se om det hjälper. För ja, på tävling är det en väldig fördel om man kan springa på båda sidorna av slalom, & nej, inte samtidigt.  Så visst är detta nåt vi lägger krut på.

Rally chockade mig ordentligt!  Trots att det var många andra hundar i rörelse runt omkring planen så stack hon inte iväg en enda gång!!  Hon följde mina händer & vi kunde köra en liten bana bestående av några hopphinder (med bommarna på marken) & ett par tunnlar. Hon är så himla duktig min lilla sprätt, så om hon bara stannar på small-höjd så kommer hon att ta sig långt. Snart har vi kommit såpass långt i träningen att det är dags att introducera slalom. Om 1 år ska hon vara startklar & slalom är ett sånt hinder som det tar lååång tid till innan det sitter bra. Jag ska testa att lära in det på samma sätt som jag gjorde med Java, för hon har alltid fått köra det självständigt, vilket ökar både fart & självförtroende hos hunden.

Det var riktigt roligt att träffa Anna & Erik igen, & deras hundliga! Java kom ihåg dem & det märks på henne att hon tycker om dem. Hon har liksom kommit förbi det stadiet när hon tycker att dem är läskiga, t.o.m Erik fick massa pussar idag!  
Vi bestämde att jag & mina tjejer ska åka upp till Sunne snart & hälsa på. Vi tänkte då lägga viltspår, ta en promenad, gå spåren, fika & prata massor. Så det ser jag fram emot, & det skulle tjejerna också göra om dem visste om det.

Vi har haft bra väder hela dagen, emellanåt lite sol, men mest mulet, fast vi har sluppit regnet. På vägen hem så började det regna lite & nu regnar det för fullt. Så man får väl vara glad för det.  Resten av dagen/kväll lär bli väldigt lugn. Tjejerna ligger däckade & jag själv känner mig lite sliten. Imorrn har vi ingenting planerat, så vi får se vad vi hittar på då. Det beror lite på vad det är för väder, regnar det så får det bli en vilodag.  Men förhoppningsvis hittar vi på nåt skoj!

Av Malin Sjöström - 30 augusti 2013 17:25

Dagens planer blev lite ändrade, vi startade redan på förmiddagen med att gå en långpromenad tillsammans med Elin & hennes grabbar. Vi gick i skogen i cirka 1,5 timmar & alla hundarna var lösa hela tiden, utom vid ett tillfälle då vi mötte 2 kor som stod på fel sida stängslet...Java försökte valla dem, men lyssnade bra på mig när jag sa att hon kunde glömma det.  Till slut kom vi förbi kossorna & kunde släppa alla hundarna igen.
Ja, Java fick också springa lös, trots sina sår & brända trampdynor. För vi gick som sagt i skogen & där är hon inte halt. Hade vi gått på cykelvägar så hade hon fått gått i koppel, men nu behövde hon inte det.




Agilityträningen blev inställd p.g.a vädret, det har regnat en del & det är inge roligt att träna i regn. Plus att det blir jävligt halt i gräset, vilket ökar skaderisken för både oss & hundarna. Visst, nu har jag både tränat & tävlat i regn, men idag kände vi inte för det.

Så istället för att spendera några timmar på klubben så har jag lekt med min symaskin.  Rally har nu fått ett till halsband, gjorde ett sånt som var det allra första jag gjorde till Java, så vitt "fårull". Jag har ju gjort snyggare brodering kan jag väl erkänna, men jag kände mig stressad eftersom jag ville ha klart det innan nästa aktivitet.



För nu ska vi åka till Kils BHK & kolla på en lydnadstävling. Vi får hoppas att regnet håller sig borta!

Av Malin Sjöström - 29 augusti 2013 16:51

Idag var det då dags för viltspårspremiären för båda mina tjejer. Först ut var Rally, hon var VÄLDIGT intresserad av lukten & blodet, men istället för att följa spåret så var hon övertygad om att det goda fanns nergrävt i starten...  Vi försökte hjälpa henne på spåret & stundtals såg det ljust ut, sen virrade hon bort sig igen, haha. Inte lätt när man är liten & aldrig har jobbat med nosen på det sättet. Hon var som sagt klart intresserad så detta ska vi fortsätta med!



Sen var det då dags för den hopplösa Java. Hon briljerade stort!!  Jösses så säker hon var & spårade hur bra som helst i början. Men till slut märktes det även på henne att hon inte är van att spåra så hon blev trött & orkade inte hela spåret. Men jag är ändå klart imponerad av henne, haha, jag som nästan hade gett upp hoppet helt.  I slutet blev hon glad när hon hittade klöven - som hon ville äta upp. Så det var med hög svans hon gick tillbaka mot bilen!



Jag har då lärt mig ett & annat, så det är inte bara hundarna som var trötta efteråt.  Kortare spår vill dem ha, just för att dem ska orka hela vägen & bibehålla intresset. Det är bättre att göra det "för lätt" än att göra det "för svårt" då spårning handlar mycket om självförtroende. Speciellt för min svartvita dam då hon inte är så tuff av sig, & framför allt så är hon inte van att arbeta själv!
En annan sak, en väldigt positiv sak var att båda hundarna kunde spåra trots att dem sköt en hel del på skyttebanan som inte ligger långt därifrån!!  Att Rally inte brydde sig var inte så förvånande eftersom hon inte är rädd för nåt (utom hästar), men att Java kunde fortsätta spåra kom fan som en chock! Hon som är så himla skotträdd, så jag ser ett ljus i tunneln även på denna punkten.

Efter spårning & promenad i skogen (där Java kunde springa UTAN att halta!) så åkte vi hem & hämtade andan innan jag drog iväg till terapin. Direkt efter den så skulle Bira hem & nu sitter jag här vid datorn. Tjejerna har precis ätit ett varsitt ben så dem är nöjda. Java ligger bredvid mig här i soffan & den lilla sprätten leker med en pipleksak i den mjuka hundbädden.

Vi lär nog inte göra så jättemycket mer idag, jag är trött som satan då jag knappt har sovit nånting inatt. Imorrn blir det sovmorgon & på eftermiddagen ska vi träna agility på hemmaklubben tillsammans med Hanna & Ellie. Efter den träningen så drar vi direkt ut till Kil för att kolla på lydnadstävlingen där. Så även morgondagen är fullbokad, men ni som känner mig vet att det är precis så jag vill ha det.  

Av Malin Sjöström - 28 augusti 2013 16:51

Jag har fått en del tips angående Javas tassar, så vi testar lite olika & tar det lugnt i väntan på att trampdynorna ska läka. Dem har ju inte spruckit för att dem är torra, utan det är som "brännmärken" på dem. Den ena baktassen börjar se bättre ut, men hon får inte springa vilt innan BÅDA är läkta. Så hur tråkigt det än är med koppelpromenader så är det exakt det som gäller nu. Och skydd på baktassarna! Hade sockorna på idag, men hon haltade lite emellanåt, så det får bli skorna bak & inget på framtassarna så ser vi hur det går.
Och under dagens promenad, som blev till apoteket, så använde jag dem nya kopplena som jag har köpt. Det är mycket lättare att gå med 3 hundar som har samma längd på kopplena! Så dem kopplena kommer jag med största säkerhet att använda en hel del.  



När jag var in på apoteket & skulle beställa mediciner så fick (såklart) hundarna vänta utanför. Jag gillar egentligen inte att sätta fast dem så, men vem skulle våga gå fram till 3 främmande hundar? Plus att det är fönsterväggar hela vägen där så jag kan se dem hela tiden, så skulle det bli nåt så kan jag bara gå ut direkt. Men som sagt, det tar ändå emot lite att binda fast dem (för nej, man kan inte alltid lita på folk).

Men nu till nånting mycket roligare!  Imorrn blir det viltspårspremiär!!  Jag hoppas ju att Rally ska kunna bli viltspårschampion, så förhoppningsvis blir det mycket spårande framöver, nu när jag har egna klövar. Rally har ju aldrig provat att spåra alls, så vi får se om hon fattar nåt eller om det står helt till i huvudet.  
Java har ju testat köttbullespår & jösses, hon kunde verkligen inte spåra! När Ann spårade med henne så gick det lite bättre, men det är fan hopplöst när jag försöker...Så det blir en utmaning för både mig & damen i svartvitt, hon är väldigt intresserad av klöven iaf så det ser bra ut.  



Min kung var just det - en kung (!) på att spåra. Varför lät jag inte honom göra det oftare?!  Det är en av alla saker jag önskar att jag hade gjort med honom. Men det är ingen idé att gräva ner mig för mycket i det, för hans tid är redan förbi. Så jag hoppas på Rally här, att hon ska ha samma spårintresse som min kung hade. MEN skulle hon inte ha det så blir jag inte arg eller så, möjligtvis lite besviken, för nej, man kan inte jämföra hundar med varann, inte ens om dem är samma ras, för alla är ju olika individer.

På lördag ska vi åka till Karlstad BHK & kolla på en rallylydnadstävling! Jag har aldrig sett en sån, så ja, det ska bli lite intressant. Vi känner flera stycken som ska dit & tävla, därför måste vi hänga på.  Bland annat så kommer Anna & Erik & dem har med sig hela hundligan & det ska bli roligt att träffa dem igen! Och Tintin, Javas fina kullbror. Undrar om Java kommer ihåg dem? Hon bodde ju trots allt hos dem i 2 veckor i vintras. Snart har jag svaret.

Av Malin Sjöström - 27 augusti 2013 14:47

Javas tassar fortsätter att ställa till problem.  Trampdynorna är uppbrända så hon haltar på alla underlag utom gräs om hon inte har skorna på sig, för då är hon ohalt bak. MEN skorna har skavt sår runt båda tummarna på framtassarna, så hon haltar fram med skorna.  Med andra ord är det för tillfället svårt att motiona henne, för här vi bor så kan man inte gå bara på gräs, utan det är asfalt överallt.

Och eftersom min lillebrorsa skulle hämta ett paket på Örsholmen så packade vi med hela ligan i bilen & åkte iväg till bryggan där alla fick simma lite. Rally var allt annat än lycklig över det, men hon hade inget att val.  Java & Bira hoppade & simmade efter tennisbollarna, hur många gånger som helst. Vid ett tillfälle bestämde sig Bira för att satsa på att ta Javas boll & eftersom hon var i vattnet före Java så hann hon först fram till bollen. Då styrde Java mot Biras boll, vilket Bira upptäckte & då simmade hon till den också. Efter lite bitande i vattnet så lyckades Bira få in BÅDA tennisbollarna i munnen, så Java blev helt utan. Haha, det såg riktigt roligt ut!  



Nu vilar alla tjejerna, Bira har hittat ett ben som hon tuggar på, & den lilla räven tigger bäst hon kan på sitt sätt. Java har kopplat av nu, inte helt frivilligt, men hon lyssnar ju på vad man säger åt henne.

Själv ska jag se på Dexter nu, måste vara en av världens bästa serier!  

Av Malin Sjöström - 26 augusti 2013 14:56

Javas trampdyna på vänster baktass har inte läkt än, så därför tog jag beslutet att hon & Bira inte fick leka nånting på asfalt, detta trots att Java har skor på sig. Så vi tog en promenad bort till fotbollsplanen & där fick dem springa på gräset, & jävlar vad dem sprang!! Rally gjorde små tappra försök att hinna med emellanåt, men dem stora brudarna var liksom snabbare.  Hur som helst, dem hade roligt att tre!





När jag kom hem & tog av Java skorna så upptäckte jag ett nytt sår på höger framtass, precis vid tummen.  Så innan nästa längre promenad så får jag lägga om den med lite bandage & sen skon på. Det kan vara så att det är skon som har klämt (?) tummen, men jag är inte säker.

Kommer hon nånsin att bli hel igen? Det är nånting nytt hela tiden & det är så tråkigt för mig, & Java tycker nog inte heller att det är så himla häftigt. Men med skorna på så skyddas trampdynorna, men om skorna i sin tur ger henne sår vid tummen, är det då värt att ha på dem? Det är omöjligt att bara gå på gräs här vi bor, för det är mest asfalt överallt, så det känns inte som någon möjlig lösning.
Nån av er som läser som har nåt tips?

Som avslutning här så kommer den lovande videon på Javas träning igår! Min snygga glide är också med såklart!!  


Av Malin Sjöström - 25 augusti 2013 20:33

Vi startade dagen med ett superroligt agilitypass tillsammans med Evelina & Shandi! Den lilla sprätten Rally var den som gick bäst, & ja, vi fick oss många goda skratt!  Hon har sån himla skön inställning till agilityn, för även om det blir fel så är det lika roligt ändå. Så ja, hon kommer att bli en agilitystjärna när hon blir stor!  Titta själva!



Jag är nöjd med Java också, hon är ju bara bäst på slalom numera!  Film på henne kommer imorrn!

Efter träningen åkte vi ut till bryggan där Java fick simma lite. Snart kommer ju kylan & då kan hon inte simträna längre, så det gäller att passa på medans vi kan!

Sen var vi bara hem & vände innan det var dags att åka hem till farsan där vi fixade bilen. Jag gjorde väl inte så mycket, utan jag satt mest på gräsmattan med hela flocken (för ja, Kissen var också med!). Detta var det bästa kortet jag lyckades få på dem alla 3, & man kan väl säga att alla visar sina åsikter om detta med korttagning.  



Och nu har jag precis fixat filmen på Rally & så mycket mer än så händer nog inte idag. Både jag & tjejerna är trötta, så vi måste nog samla krafter inför morgondagen när Bira är back in business.  

Av Malin Sjöström - 24 augusti 2013 19:12


Ja, idag var det alltså dags för Rallys utställningspremiär! Hon skötte sig bättre än väntat, stod stilla längre stunder än jag hade trott, & när vi "sprang", jösses vilken kontakt!!  Nog ska det bli tävlingshund av den lilla räven!

Så ja, jag är JÄTTENÖJD med Rally, men inte med domaren. Hon kollade tänderna lite snabbt, sen gjorde hon resten av bedömningen på avstånd!  Det kändes så himla oseriöst, nog för att inofficiella domare inte känner till lundehundarna, men vid ALLA utställningar som jag gjorde med Magic så kände domaren iaf igenom hunden. Innan var jag lite orolig för vad domaren skulle säga om hennes tassar, men det visade sig vara helt onödigt då domaren varken kollade eller nämnde tassarna. Så ja, jag är besviken på domaren.

Hon blev ändå BIR-valp & slutade även som BIG3. Och åter igen, jag är SUPERNÖJD med lilla sprätten!!


(Rally med sina allra första priser & rosetter!)


När vi kom hem så checkade jag av läget vid datorn & sen plockade jag fram symaskinen. Blev inspirerad av Em som börjat göra sina hundhalsband, så jag var tvungen att påbörja ett av mina.  Ni vet, man kan ju inte vara sämre än nån annan.  Nu tror jag inte att Rally kommer att växa så mycket mer runt halsen då Magics gamla halsband passar henne, så därför fick Rally sitt första egensydda! Med andra ord så matchar mina tjejer nu varann!



Imorrn blir det agilityträning tillsammans med Evelina & eventuellt Nathalie. Jag ser fram emot träningen, & det skulle nog tjejerna också göra om dem visste om det.  

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards