Super Magic

Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin Sjöström - 29 augusti 2011 17:00

(Hela gänget på stranden på Gotland.)  


Så var min & Java's första Gotlands-resa till slut över & vi är hemma i Karlstad igen. Vi startade tidigt på fredag morgon, även om båten gick sent på fredag kväll, men jag, Hanna & hundarna spenderade dagen i Nynäshamn, lite drygt, men väldigt trevligt!    Båtresan gick bra, det kändes knappt att vi åkte, vilket var skönt eftersom både jag & Hanna lätt blir åksjuka. Vi var framme vid våran stuga på Gotland vid ungefär 00:40 & då gick vi & la oss direkt eftersom vi skulle upp tidigt dagen därpå.


Vi kom fram till hundutställningen i god tid & tur var väl det eftersom det tog 1 timme att få upp (& fast!!!) tältet & då var vi ändå 5 personer, detta p.g.a blåsten så ni kan ju tänka er att det blåste på ordentligt! Det var några tält som blåste iväg under dagen & en sväng trodde jag att jag också skulle lyfta från marken...

Själva utställningen gick bra, Snobben fick Cacib & blev BIR, precis det som var så viktigt, & lilla Tia fick bara Excellent. Men som sagt, jag blev skickad dit för att Snobben skulle få Cacib & det fick han ju!   Vi kollade även på lundehundarna & hanen som ställdes var riktigt trevlig & supersnygg! Lätt & smidig, precis så de ska vara! Självklart shoppade jag en del hundgrejer, blev mest leksaker till Java, men även ett par skor till mig.


Efter utställningen på lördagen så åkte vi & åt innan vi styrde bilen mot Tofta Strand där vi skulle gå en promenad längs med havet. När vi var framme så gick bilen sönder, så vi fick ringa efter hjälp & i väntan på den hjälpen så gick vi längs med vattnet, tyvärr blev det inte så lång tid eftersom vi var tvungna att vara tillbaka vid bilen när hjälpen kom. Bilder från den lilla promenaden ser ni längre ner.

Hjälpen kom & vi fick bogsera bilen till stället vi bodde på, väl där kom det dit en bil-kunnig snubbe & kollade på bilen, men han kunde inte fixa den. Så vi insåg att hemresan skulle komma att ändras.


På söndagen tog vi sovmorgon eftersom vi ändå inte kunde åka på utställningen, så efter att ha vilat ut, städat stugan & gått långpromenad med hundarna så blev vi skjutsade in till Visby där vi spenderade en timme i stan innan det var dags att gå på båten, denna gången utan bil, men bagage & 3 hundar (varav Java höglöpte & Snobben (som är avelshund) jättekär). Det var halv storm, blåste 10-11 meter/sekund & vågor som var 2 meter höga. Hanna är ännu mer åksjuk än mig så hon valde att flyga hem istället, vilket betydde att jag fick åka själv med alla grejer & hundarna, men det gick bra, trots att andra hundar & människor spydde hej vilt en sväng.

Vid 19:30 var vi framme i Oskarshamn där vi blev hämtade av de som äger beaglarna & bilen & sen var det "bara" en bilresa på 40 mil som återstod av trippen. Den resan gick bra & vi var hemma runt 00:00, då slocknade både jag & Java & även idag är vi väldigt trötta & slitna, det tar verkligen på krafterna att vara ute på resa, speciellt när det krånglar såpass mycket som det gjorde för oss.


Så idag blir det en extremt lugn dag, Sirpa är här, men har inte fått gjort särskilt mycket, vi får helt enkelt ta tag i livet imorrn igen!   Avslutar med ett gäng bilder från stranpromenaden, fler finns inom kort på facebook & senare även i galleriet på hemsidan.









(Min späckhuggare i solnedgången!)

Av Malin Sjöström - 28 augusti 2011 10:00

 

Av Malin Sjöström - 27 augusti 2011 10:00

 

Av Malin Sjöström - 26 augusti 2011 10:00

 

Av Malin Sjöström - 25 augusti 2011 19:43

Fasen vad nervös jag är!!!    Livrädd för att jag inte ska fixa Gotlands-resan, men varför skulle jag inte göra det? Det var otroligt längesen jag var iväg såpass långt & själv hade ansvaret för massa saker, men hej, det ska nog gå bra, eller?


Under natten som var så fick jag inte mycket sömn, fy fan alltså, & känner jag mig själv rätt så blir det inte mycket bättre inatt. Hoppas kan man ju alltid, men som sagt, inget jag räknar med.


Väskan är packad, jag TROR inte att jag behöver ha med mig något mer, ändå känns det som om jag har glömt nånting, fast så känns det ju å andra sidan alltid. Usch, usch, usch, nervositeten tar kål på mig, när detta är över kommer jag säkert att sova i en vecka!   Men det är inte bara hemskt, innerst inne ser jag fram emot resan, annars hade jag aldrig gått med på att åka. Låt oss nu bara hoppas att allt går bra.

Av Malin Sjöström - 24 augusti 2011 19:00

 

I förmiddags åkte vi till Norrstrand där vi träffade Fredrika & Min & tillsammans gick vi en tur i skogen. Jag kunde ha Sirpa lös lite grann utan att hon stack, men när hon började fundera massor på hur hon skulle göra så tog jag det säkra före det osäkra & kopplade henne igen, men visst går det framåt!   Som jag sa till Fredrika under promenaden, det är så jäkla skönt att bara kunna släppa ihop hundar nästan hur som helst & de finner sig i det utan problem! Inte alla hundar är så stabila, det vet jag av egna erfarenheter...


Efter promenaden så sov vi 2 timmar, jävlar så trött jag var, ville inte alls gå upp nåt mer, men det ville brudarna så jag fick snällt bita ihop & gå upp. Väl uppe så fick jag i mig lite att äta & sen städade jag köket, nu är det "bara" halva köket kvar plus toaletten, sen ska allt rensas i lådorna & sånt där, men det tar vi längre fram, det som syns är viktigast!


Tränade ett litet pass med Java inomhus & filmade, hon är så himla fläng den hunden, haha, men satan i gatan vad jag älskar henne!   Hon satsar verkligen i allt hon gör, vilket ni själva kan se på filmen som kommer här!



Jag kan ju även meddela att jag förmodligen aldrig kommer att få problem att para henne, hon är så kåt att hon inte vet vart hon ska ta vägen!   Går runt & juckar på i princip allt hon hittar & är mer pussig än nånsin, inte lätt för lilla prinsessan. 

Av Malin Sjöström - 23 augusti 2011 17:13

 

Natten spenderades i stallet där vi (åter igen) hade nattvak över en häst som var dålig, även denna hästen klarade sig väldigt bra under natten, ni vet, under mina pass är det ingen som trillar av pinnen!  


På morgonen åkte vi ut till Heidi där vi hade privatlektion i vallning, Java jobbade på riktigt bra, både med mig som förare & även med Heidi. Tänk om jag kunde ha vallningen lika naturligt som lilla prinsessan har...   Men även jag kämpade tappert i leran, vi lärde oss väldigt mycket både jag & Java, så det ska bli spännande att fortsätta jobba på det här nu!


Efter vallningen åkte vi bara hem & bytte om, sen blev det djursjukhuset för utredning av Java's återkommande små hältor. Hon reagerade på böjprovet på höger framtass (precis där jag trodde att felet satt), men haltade inget när vi sprang ute på asfalten, tyvärr hade de inget grus vi kunde springa på. För säkerhets skull så röntgades hon också, båda bogarna & båda framtassarna, men allt såg bra ut. Så slutsatsen av dagens besök blev inflammation i en tå på höger framtass & Metacam i 10 dagar framöver.


Eftersom Metacam räknas som doping så betyder även detta att vi måste ställa in ALLA tävlingar under September månad, lite tråkigt, men samtidigt är hälsan viktigare. Därmed kommer även årets mål att justeras, hon kommer inte att hinna få både LP1 & LP2 innan årets slut så vi siktar istället på bara LP1. Så våran tävlingsdebut blir istället i början av Oktober. 

Av Malin Sjöström - 22 augusti 2011 14:51

 

Min brud är inte liten längre! Hon är inte särskilt duktig på att tvätta efter sig nu när hon löper så jag ska försöka ta mig iväg till Djurmagasinet idag eller imorrn & köpa ett tikskydd till henne.   Blir lite fräshare då!


Besöket på sjukhuset gick rätt så bra idag, jag fick träffa en läkare & vi pratade en stund om vad det kunde vara för fel. Hon hade inte fått de provsvaren hon väntade på så hon kunde inte ge nån exakt diagnos än, men troligtvis är det IBS jag har drabbats av. Man skulle isf kunna säga att depressionen har "spridit" sig ner till magen, för magens centrala nervsystem är överkänsligt & det beror på serotonin-halten som hjärnan producerar. Men som sagt, diagnosen är inte helt fastställd innan provsvaren har kommit så därför fick jag inte heller veta hur jag ska gå vidare med problemen.


Efter vändan på sjukhuset så åkte jag inlines med båda brudarna SAMTIDIGT!!! Att åka med Java är inte så svårt (beroende på hur man ser det), men jag tror inte att Sirpa nånsin har vart med om nåt liknande. Hur som helst så skötte de sig riktigt bra, de sprang snällt på varsin sida av mig, till en början tyckte Sirpa att det var riktigt jobbigt samtidigt som Java inte såg ut att ta i alltför mycket. När vi närmande oss slutet så var det helt ombytta roller!   Java orkade knappt ta sig framåt & lilla Sirpa började t.o.m dra! Så den lilla spetsen har helt klart bättre kondition & uthållighet än min brud, haha, där fick vi nåt att jobba med!


Imorrn väntar privatlektion i vallning på morgonen, sen blir det djursjukhuset & efter det stallet, så fullt upp, men det är väl så det ska vara?!

Skapa flashcards