Super Magic

Direktlänk till inlägg 7 maj 2014

Ännu en krossad dröm?

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på armbågarna.  Nu är det inte helt klart än, men jag tror att det blir avelsförbud på henne. Jag som har planerat så mycket, letat hanar, drömt mig bort om att kunna starta upp allt, men nej, varför ska nånting gå bra?



Det är den översta raden som jag bara vill radera. ED grad 1. Det behöver inte betyda att hon kommer att lida av det, men med min otur så kommer hon garanterat att göra det.
 
Jag menar, tar det aldrig slut? Jag tror inte att det är meningen att jag ska ha hund överhuvudtaget. Först skiter sig mina avelsplaner & kolla bara på alla fel mina hundar får. Java har varit frisk som längst 6 månader i taget, sen har hon blivit sjuk/skadad igen. Jag vågar inte ens räkna ut hur mycket pengar jag har lagt på henne, men det är en mindre förmögenhet. Och än är det inte slut...
 
Jag är så knäckt, nu när jag har tid över att tänka på det så blir jag bara ledsen.  Fick ju resultatet tidigare idag, men har liksom inte hunnit med att tänka på det fören nu. Jag har skickat iväg ett mail till Lundehundssällskapets avelskommitté & dem skulle skicka vidare informationen till hela styrelsen & så får dem ta ett beslut på om jag får ta valpar på henne eller inte. Jag själv är tveksam på om jag hade röstat för det, faktiskt, för varför avla på en hund som man VET har en defekt? Folk röntgar ju inte lundehundar eftersom "såna fel inte finns i rasen", men jag står på mig på den frågan, för hur kan man veta om en ras har såna fel eller inte om man aldrig kollar upp det? Jag vet att det är en liten ras & att alla friska lundehundar bör gå i avel, men räknas Rally som frisk nu? På andra raser vet jag att det blir avelsförbud direkt, men hur är det egentligen med dem här små raserna (lundehunden klassas ju som utrotningshotad)? Ni andra som har små raser, hur skulle ni ställa er till den här frågan? Hur hade ni gjort? Jag tar tacksamt emot era tankar & åsikter.

 
 
Team IQBadboll

Team IQBadboll

7 maj 2014 20:14

Får hon inte avelsförbud så hade ja tagit en kull med fri hane å sen utvärderat den kulle igenom röntgen å se om det gick vidare eller stanna hos rally.

http://iqbadboll.org

 
Julia

Julia

7 maj 2014 21:00

Det IQbadboll sa låter vettigt! Hennes höfter är perfekta och om det inte är så farligt på armbågarna och hon få ta valpar så skulle jag tagit en hane med bra armbågar som inkluderar att en del syskon även testade med eller/och föräldrar och ta testa på alla valpar.

http://monstertassar.weeby.com

 
Malin

Malin

7 maj 2014 21:33

Problemet är att lundehundar vanligtvis inte kollas upp. Vi är bara några enstaka personer som röntgar dem, så att hitta en röntgad felfri hane som inte är släkt med Rally är nog nästan omöjligt... :(

http://SuperMagic.se

 
Jessica

Jessica

7 maj 2014 23:06

Vad tråkigt att hon fått en etta på armbågarna. :( Men jag tycker ändå att du resonerar bra. Kollar man inte upp saker så vet man ju inte om felet finns, och då kan man ju inte garantera att man faktiskt avlar på friska hundar. "Fördelen" för Rally är ju att hon är en liten och nätt hund. Belastningen på hennes armbågar i vardagen är ju mycket mindre än vad det skulle vara på till exempel en labrador eller rottweiler, så det är ju positivt för henne. Men svårt beslut att ta om man ska våga avla på henne. Skulle eventuella valpar visa sig få ED så är det ju väldigt tråkigt. Är Rallys syskon röntgade?

http://sweetpeach.blogg.se

 
Lise-Lotte Rocky & Sigge

Lise-Lotte Rocky & Sigge

8 maj 2014 02:04

Jag hade faktiskt avstått, hur jobbigt det än är. Det är hårt nog att tycka det är jobbigt själv, men att avla på en hund med defekter (vilket dessvärre en etta på armbågar är) och riskera att föra vidare det till valpar känner jag inte är rätt. Det är deras liv man laborerar med för att få uppfylla sin egen dröm, och sånt ska man vara försiktig med. Och samtidigt, som uppfödare - jag anser att det tyvärr låter mer oseriöst att välja att avla på en hund med kända fel för egen skull, än att välja att låta bli. Låter kanske hårt, men det är min åsikt

http://mittlivsomhund.blogg.se

 
Ida

Ida

8 maj 2014 08:43

Jag håller dessvärre med Lise-Lotte.
Man bör sätta hundarnas välmående först och kan detta föras visare kan detta medföra lidande för både ägare och hund! Du vill väl inte att dina valpköpare ska må lika dåligt som du gjort/gör över armbågarna?
Försök ist att få fram hur viktigt det är att röntga sin hund för att sådana här saker ska minskas! Som du säger är det en liten ras och därför måste man vara extra noga när man väljer ut material till fortsatt avel. Får folk reda på att det inte röntgas och att det inte finns data på armbågar, höfter mm så finns ju risken att färre vågar köpa och då kan tom rasen dö ut...

http://idaljunggren.wordpress.con

 
Cissi, Diva o Joy

Cissi, Diva o Joy

8 maj 2014 10:13

Precis som Lise-Lotte skulle jag heller inte avla på en sådan hund. Jag har en hund med KBP (3) och LBP (1) på sina armbågar trots att föräldern var fria på sina armbågar men en syster till mamman har MBP (2). Så med allt slit och alla tårar jag har gått igenom med min hund så skulle jag aldrig våga para en tik med en 1:a speciellt om det inte går att fastställa hur släktingar till tik och hane ser ut.
Som Ida skriver, tänk på hur du skulle känna om du skulle föra vidare hennes armbågar till valparna?

http://mountainman.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

8 maj 2014 12:20

Vad tråkigt att höra.. Jag vet inte hur jag skulle förhålla mig. Jag kommer röntga min Lundehund hanes höfter, armbågar och knän, just för att veta hur mycket man kan träna honom och så. Hade han haft fel, så vet jag inte om jag hade avlat på honom. Kanske om det var en frisk tik men annars så vet jag inte. Jobbiga är att de är utrotningshotade, men samtidigt vill man ju inte avla på hundar som har fel.. Men kanske en hane med bra armbågar som är röntgad med en tik med lite sämre armbågar, så får man se hur kullen blir och röntgar de med?

http://Skramyr.blogg.se

 
Malin

Malin

8 maj 2014 18:28

Tack alla för era kommentarer! Försöker att svara på alla här.

Rallys syskon är inte röntgade, & jag tvekar på att dem kommer att röntgas då man inte gör sånt inom rasen. Så det finns liksom ingen som helst statistik att följa eller titta tillbaka på. Så jag har ingen aning om hur hennes släkt ser ut på det sättet.

Självklart vill jag inte att eventuella valpköpare ska genomlida det jag gör nu, men samtidigt är lundehunden utrotningshotad, så det är ett knivigt läge. Men jag tackar för era åsikter, jag själv skulle vara VÄLDIGT tveksam till att köpa en hund efter föräldrar med kända defekter, så det lutar mot att hon inte kommer att gå vidare i avel. :(

Ingrid: Du anar inte hur glad jag blir över att höra att du tänker röntga din lunde!! :D ÄNTLIGEN nån mer som inte förlitar sig på att "rasen inte har några såna problem", utan faktiskt kollar upp det. För hur kan man veta om dem är felfria om man aldrig kollar upp dem?! Men så är det ju det här med populariteten, dem behöver ju gå vidare i avel. :/

http://SuperMagic.se

 
Ingen bild

Ingrid

8 maj 2014 18:55

Ja, det är ju det med populariteten. Men eller hur?! Ingen kan ju veta om de har sådana defekter om man inte röntgar dem! Men säkert säger man så, bara för att vissa inte ska avlas på om de har dåliga höfter, armbågar eller liknande. Men det är inte rättvist att avla på en hund som skulle ha urusla höfter t.ex Nej men hur gammal bör en Lundehund vara inför röntgen? Eyvind blir 10 månader imorgon.

 
Ingen bild

Sabine

8 maj 2014 19:22

För mig finns det så mycket annat också i avel, viktigast är mentaliteten och som jag uppfattat henne och när jag såg henne i somras var hon ju superbra!!! Är en 1.a på armbågen det enda felet hon har så kan du ju ta en kull och se. Så gjorde Tottes uppfödare, Tottes mamma har en armbågs 1a och golden är ju ändå en stor ras både till utseendet men även antal individer. Varken Totte eller hans syskon har ED, alla fria, så då kunde hon ta en till kull. Totte har aldrig haft problem med armbågarna trots han är stor samt en aktiv golden och fyller 9 år i juni. Vet fler som gjort så i olika raser.
Kolla också med SKK om det är en armbåge som är defekt eller båda. Är det bara ena sidan tänker jag att det kan vara en skada också.
Men det är främst din magkänsla du ska följa, gör det DU känner är rätt!

 
Malin

Malin

8 maj 2014 20:51

Ingrid: Dem ska vara över 1 år. Rally är snart 14 månader, så det var "hög tid" då jag vill ha svar så fort som möjligt.

Du anar inte hur ensam jag har känt mig då dem flesta andra inom lundehundsvärlden gömmer sig bara "det finns inget sånt i rasen". Jag röntgade höfter, armbågar, rygg & kollade knän (patella). Hon kommer även att ögonlysas, men p.g.a att jag inte har jättebra med pengar nu så fick det vänta.

Sabine: Tack för dina ord, helt klart tänkvärt. Och ja, mentalitetsmässigt är hon super!

http://SuperMagic.se

 
Sofia

Sofia

10 maj 2014 17:48

Hej,

Det är aldrig kul när man få svar som innebär ev. krossade drömmar. Dock hade jag kollat upp vad 1:an på armbågen beror på. År det bara, eller är det bara ena? Varför kan man röntga om? Kontakta din veterinär samt SKK/den som har läst av plåtarna för att få mer svar. Man ska också komma ihåg att plåtar KAN läsas av olika (speciellt höfter) och därför är det bra att kontakta SKK för att få ett utlåtande.

När det kommer till avel är det en komplex värld. Det är inte bara ta valpar, det ska också utvärderas och för det krävs det bra och relativt aktiva valpköpare. Men jag gissar att du är medveten om det.

Avel eller inte, det viktigaste är att du och dina hundar mår bra i vardagen.

http://www.boggas.se

 
Sofia

Sofia

10 maj 2014 17:49

Är det båda eller är det bara ena? Varför? Kan man röntga om? ska det stå :)

http://www.boggas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Av Malin Sjöström - 5 maj 2014 15:47


Nu var det längesen jag skrev om min sjukdom senast, men tro inte att den är mindre aktiv bara för det, ånej, jag har helt enkelt bara inte valt att fokusera på den här i bloggen. Jag har fått byta ut en del mediciner & sånt är alltid jobbigt, man få...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards