Super Magic

Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

Seriös lydnadsträning!

Av Malin Sjöström - 29 mars 2013 15:16


Seriös lydnadsträning med kommendering stod på dagens schema, så jag & Java mötte Evelina & Shandi vid fotbollsplanen. Vi började med en platsliggning på 2 minuter, Evelina körde 1:ans plats & jag körde 3:ans plats (alltså med dold förare). Efter det värmde vi upp hundarna samtidigt & sen körde vi dem en & en, moment för moment.
Jag & Java fick ett lååångt fritt följ där hon stundtals hamnade lite efter mig, annars var det bra. Stegförflyttningarna börjar ta sig & hon är så duktig så. Men vi behöver helt klart träna på långa fritt följ, helst upp mot flera minuter, för då kommer de på tävling att kännas kortare.  
Sättande under gång funkar bra, visst önskar jag ett lite snabbare sättande, men jag är ändå nöjd.
Inkallningen gör hon, men jag vill ha mer tempo!
Rutan funkade kanon idag, eller ja, iaf skicken till rutan. Hon snurrade inte en enda gång!! Sen jobbar vi ju vidare med inkallningen därifrån, de flesta gånger blir det jättebra, men ibland tappar hon huvudet & glömmer helt bort vad det är hon ska göra.
Metallapporteringen går som vanligt, hon visar klart & tydligt att hon hatar den, men utför ändå momentet. Ska försöka få henne att gilla den mer, om det går.
Vittringen blir jag snart galen på. Inomhus tar hon rätt pinne & tvekar nästan inte alls, men ute tar hon fel. Så ska jag bara fortsätta träna ute eller ska jag gå tillbaka till inomhusträningen? Kanske borde jag ta med veden ut & köra? Vad tror ni om det?
Sist, men inte minst, har vi fjärren. Hon gör bytena bra, hon kan verkligen skillnaden mellan de olika kommandona, MEN hon flyttar sig gärna framåt ett steg i taget & det är INTE okej! Jag skulle vilja lära henne att köra med låsta bakben, men jag har ingen aning om HUR jag ska lära henne det, hon verkar ju inte veta om att hon har 2 bakben också...


Efter träningen fick hundarna hälsa på varandra & leka lite, de känner ju inte varandra så visst var det lite spänt i början, men sen släppte det.  Jag & Evelina satt & pratade & bestämde oss för att gå en promenad tillsammans imorrn så då får ju hundarna bekanta sig mer.


Ikväll börjar semifinalen i hockey för Färjestad & självklart ska jag gå på matchen! Så lilla skruttan kommer att få vara ensam hemma, men efter dagens träning så behöver jag inte må dåligt över det, för hon har ju faktiskt fått gjort nånting! Plus att jag nog ska gå ut & köra lite vittring utanför huset & se hur det går.  


Avslutar med att berätta att ÄNTLIGEN har Java's LP2-titel kommit upp på hunddata, så det börjar ju likna nåt nu!  Jag som är titel-freak är jättenöjd över min 2-åriga dam som nu har 3 titlar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards