Super Magic

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

En härlig vårdag!

Av Malin Sjöström - 28 mars 2013 16:53

Ojojoj, vilken dag, snacka om att ta tillvara på dagen!  Vi startade kl. 11 med att träffa Mary-Ann & Sheldon & så fick hundarna leka i 40 minuter, sen drog vi hem & jag hämtade träningssakerna & lämnade Bira hemma. Jag & Java mötte Elin & så gick vi till träningsplatsen dit även Jasmine & Sara kom med sina hundar.


Jag är jättenöjd med min dam, hon hade bra fokus & försökte hela tiden göra rätt. Vi tränade på de flesta momenten i lydnadsklass 3, bortsett från hoppet, vittringen & gruppmomenten.
Rutan funkar bättre & bättre, MEN hon drar sig väldigt mycket åt vänster sida & hamnar ibland utanför rutan när hon vänder sig mot mig. Jag belönar henne MITT I RUTAN, men trots det så fortsätter hon att dra sig mot kanten, varför? Och allra viktigast - hur tränar jag bort det?
Fjärren gör hon bytena bra, eller ja, hon kan verkligen skilja på alla byten & väljer alltid rätt, men hon rör sig lite framåt, vilket jag inte vill. Men det är "bara" att minska avståndet & fortsätta nöta.
Inkallningen stannade hon bra på, däremot var tempot ganska dåligt. Hur ska jag få henne att springa snabbt när hon vet att jag kommer att beorda henne att stanna? Jag varvar den inkallningen med vanlig inkallning, men nej, det vill sig inte riktigt.
Vi lekte med metallapporten en del också & det blir bättre. Hon älskar den verkligen inte, men hon börjar acceptera att ta den ändå. Nu jobbar vi mest med tempo, & kastningarna! Jisses, jag kastar apporten så många gånger att jag får träningsvärk, men eftersom hon har en tendens att tjuvstarta så måste vi träna mycket på att just kasta iväg den utan att hon får springa iväg direkt.


Efter träningen (som höll på cirka 1,5 timmar) gick jag hem & lämnade väskan, hämtade Bira, & så åkte vi iväg till skogen där det blev en timmes promenad. Det var hur härligt som helst, både hundarna & vi människor njöt av stunden, MER VÅRVÄDER TACK!! Jag hade med mig kameran & massa kort finns på hemsidan.




Senare idag blir det mer vittringsträning, men först behöver Java få vila upp sig ordentligt. Nu är det 2 eller 3 dagar sedan vi tränade det sist, så vi får se hur damen kommer att reagera på det.


Kan även berätta att jag & Java nu är anmälda till en tävlingslydnadskurs i Torsby 27-28 April!! Jag har ju letat efter en kurs att gå eftersom jag känner att vi behöver lite hjälp inför framför allt eliten, & så tipsade Louise om denna & då kunde jag inte låta bli.  Så det ser jag fram emot!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards