Super Magic

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

Kataplexi

Av Malin Sjöström - 25 oktober 2012 16:06


Jag fick ett tips om en sjukdom som jag eventuellt kan ha & den heter Kataplexi. Jag har endast läst lite om den & att man tappar känseln i kroppen beskrivs som plötsligt minskad muskelspänning. För att vara helt säker på att det är detta jag lider av så ska jag kräva en utredning hos min läkare på vårdcentralen. Jag ringde dit idag för att först få en telefontid & det fick jag - den 8 November!!  Men, men, det finns inget jag kan göra för att påskynda det hela utan jag får snällt vänta. De symtomen som inte stämmer med Kataplexi är att man får dessa "anfall" vid starka känslor, för jag får dem vid framför allt träning. Sen är det mest konstiga att den bästa behandlingen mot det är antidepressiva mediciner, bland annat Anafralin & den går jag ju redan på...  Men som sagt, en utredning på vårdcentralen kommer det att bli & förhoppningsvis kan jag sen bli erbjuden nån form av behandling för såhär vill jag inte ha det!

Annars då? Jo, Java har fått sprungit ordentligt idag då vi tog en inlinestur & hon är så jävla speedad i början, haha. Hon skäller som en dåre & snurrar tusen varv innan hon sätter av i full fart. Det är en sån frihetskänsla att åka efter henne, det känns nästan som att man flyger & man skulle vilja frysa ögonblicket för alltid. Det är synd att man inte kan åka inlines i skogen, för då skulle vi lugnt köra motionsspåret, vilket skulle vara bättre för Java då det inte är helt optimalt för henne att springa på asfalt. Men vi båda älskar det & därför tänker vi fortsätta med turerna, även om vi inte kör varje dag. Snart kommer det dessutom inte att gå att åka längre, för snart kommer kylan & det fryser på, vilket gör det ännu farligare att åka, plus att det kommer att sandas & efter det måste man vänta ända tills våren så att de tar bort sanden igen. Så det blir ett långt uppehåll där vi måste hitta en ny form av motion som vi båda älskar.

Vi fortsätter även våra små träningspass inomhus, igår hade vi helt vila från det, men idag ska vi köra på igen. Vi har påbörjat pilatesboll-träningen & ja, vad ska man säga? Hihi, hon har inte sådär jättebra balans om jag uttrycker det så, så det blir mycket skakningar när hon försöker att balansera på bollen, men vilken bra träning det är för henne! Emellanåt försöker hon fuska genom att ha någon tass i mitt knä, men då får hon ingen belöning, för jag belönar inte fusk.  Men det tar sig, hon börjar lära sig hur hon ska göra för att hålla balansen & man ser verkligen hur hon anstränger sin lilla hjärna för att det ska bli rätt.

Ikväll är det hockey för min del & även om jag inte känner mig så taggad inför det så känns det ändå roligt att komma iväg. Man åker ju inte enbart dit för matchen, utan man träffar även massa folk, några har blivit riktiga vänner & det är just tack vare hockeyn! Man blir liksom som ett helt gäng som hänger ihop & man känner sig trygg mitt i folkmassan, trots att jag i vanliga fall inte gillar folkmassor...Men i "mitt" gäng känner jag mig trygg & där trivs jag!

 
 
Ann-Charlotte

Ann-Charlotte

19 december 2012 09:35

Hej!

Jag hittade till din blogg idag när jag sökte på ordet "Kataplexi". Jag har kataplexier och undrar hur det har gått för dig? Ska du få någon utredning? Troligtvis kan de nog inte reda ut dig på vårdcentralen, utan i så fall får det bli hos en neurolog. Det är ovanligt men inte omöjligt, att lida av kataplexi utan att ha narkolepsi. Jag själv har narkolepsi också. Hör gärna av dig! Mvh Ann-Charlotte

http://acsternefalt.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards