Super Magic

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Mera vallning

Av Malin Sjöström - 29 januari 2012 14:15

 

En liten stilstudie på Java, det går framåt.  


Idag blev det vallning igen, för 4:e gången den här veckan! Fast jag är inte alls lika nöjd med dagens pass som jag var med torsdagens & fredagens pass då hon gick riktigt bra. Idag kunde vi iofs valla i den stora hagen utan att hon tappade fåren (efter att ha värmt upp i den lilla hagen), vilket är ett stort framsteg!

Anledningen till att jag inte är så nöjd är för att jag nu har kommit till ett läge där jag inte vet hur jag ska göra för att gå vidare.   Så egentligen är jag inte missnöjd med Java, utan min bristande kunskap inom detta område. Jag filmade lite med mobilen & där kommer ni att se att det mest blir samma sak, om & om igen, & det är liksom där vi är fast.


Näst, nästa helg blir det vallningskurs i Göteborg & det ser jag verkligen fram emot, att äntligen få lite hjälp med vallningen & lära mig hur vi ska gå vidare! Men fram tills dess då? Vad ska jag göra då? Jag vill ju inte ta ett uppehåll, men är rädd för att förstöra nånting om jag fortsätter som det är nu. Så ni som kan detta med vallning - HJÄLP!!! Kommentera mer än gärna här i bloggen (& inte på facebook) om ni har några tips som går att förklara över nätet, blir oerhört tacksam för minsta lilla!



Om drygt en timme är det dags att åka till hockeyn & Java blir lämnad ensam. När jag kommer hem igen så blir det nog en promenad, måste ju testa den nya selen som äntligen har kommit!   Kanske borde jag försöka sätta ihop träningsschemat så fort som möjligt så att vi kan börja med det, eller? Vet ju inte när jag får benvikts-manschetterna, så det blir lite svårt att planera in vilka dagar vi ska köra med dem...


Till veckan finns det inte många planer, ska ta en långpromenad med Elin nån dag & så har jag ju såklart Sirpa, men annars är det ganska tomt. Så om nån känner för att träffas & träna eller gå promenader så är det bara att höra av sig!

 
 
Sanna och flocken

Sanna och flocken

29 januari 2012 14:25

Det jag direkt kommer att tänka på när jag ser filmen (och jag vet ju inte hur de ser ut mer än på filmen) är att du borde försöka röra dig mer så att fåren rör på sig och Java då kan få en chans att lyckas driva dem rakt mot dig i balans, ser ut som att hon blir lite tveksam då fåren bara står still i en klump.. Den andra grejen är att inte bara låta henne varva fåren i vänster utan ibland byta håll så att hon måste gå åt höger (dvs flankera ut åt höger) :) Sen brukar man kunna börja träna lite fösning(helt med lina, för att stoppa henne så att hon bara får gå rakt mot djuren) med hundarna direkt de kan balansera fåren och hålla sin "kant" ;)

Jag är absolut ingen expert men hoppas det kan hjälpa dig något. Kul att ni kommit igång så bra med vallningen! :)

http://www.svartvita,wordpress.com

 
J E N N I F E R

J E N N I F E R

29 januari 2012 15:48

Fin blogg!

http://HonJennifer.blogg.se

 
Ann o flocken

Ann o flocken

29 januari 2012 18:58

Jätte kul att du vallar så mycket Malin!!! Java e jätte duktig o tar fram fåren till dej,där blir hon lite frustrerad förstår nog inte vad hon ska göra o då börjar hon runda flocken. Hennes uppgift e att hämta fåren till dej o hålla fåren där om du står still o då ska hon stanna/lägga sej där o inte trycka fåren förbi dej!
Du måste röra på dej mer...o hjälpa henne så det inte blir så att hon låser sej på andra sidan flocken o gör rusningar för att få igån dom.
När hon stannat på andra sidan o blir osäker så kan du röra dej en kvart så hon reser sej o söker upp balansen igen(kl 12 i förhållande till dej)..då stärker du henne fint.

Sätt ut snöpinnar,koner eller spänner el.dyl.på lång rad så kan du gå i slalom...du först sen fåren sen Java..då får hon jobba i balansen o hålla ihop flocken.
Man kan gå i stora åttor oxå!

För att stärka Java lite så kan du röra på dej på så sätt att hon inte alltid behöver konfrontera dom framifrån...åhhh så svårt att förklara här ;)

Jag vet inte om du har kommando eller pychar henne. Men du kan som Sanna skriver bestämma hållet hon ska springa. Vill hon springa vänster(förmodligen för att fåren går ditåt) så bestäm att hon ska åt höger o ge dej aldrig men bli inte arg utan hjälp henne genom att du flyttar dej lite.Tar hon rätt håll kan du nabbt backa så att hon får gå med fåren lite(belöningen)..sen lägg henne o skicka åt andra hållet.
Variera!!

Du kan träna inkallningar o ligg.

Jag tänker i positioner....
position 1=du e i flocken o hunden springer runt flocken i cirkeln...om hunden har 10m till fåren så ska hon bibehålla 10m till fåren även om hon ska cirkla runt fåren.Variera o lägg henne olika långt från fåren så går du till flocken. Skicka henne åt olika håll,oftast har dom ett håll som går bättre.

position 2=du står vid hunden(börja kort kanske 5m från fåren) o skicka vä eller höger(små korta hämt)när hon kommit upp kl 12 blir det "ligg" sen "fram" med fåren till dej...rör dej eller "ligg" o gör ny övning. Nästa gång stå jämte henne,skicka till kl 12 "ligg" gå till henne o skicka igen...så att hon inte alltid ska ta dom till dej ...variera!

Position 3= du står varsomhelst bakom hunden

När ni Driver(du går först sen fåren sen Java) så ska du hålla din kant o hunden sin kant...hon ska ha sin halvtimma(från kvart i-kvart över) o eftersom ni har så få får ska hon hålla sej så nära kl 12 som möjligt...alltså inte flexa för mycket...o du håller din kant.

Det e så svårt att förklara här,men ring om du undrar över nåt...ska bli så kul att träffas snart!!!!!

kraam

http://hojann.se

 
Emelie

Emelie

7 februari 2012 15:05

Roligt med vallningskurs! Var ska ni valla? :)

http://www.hundliv.webb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards