Super Magic

Alla inlägg den 27 december 2013

Av Malin Sjöström - 27 december 2013 15:49

Snacka om att ha tappat bloggmotivationen! Och träningsmotivation också för den delen.  I förrgår så tränade jag dock ett par pass med båda tjejerna & dem var skitduktiga! Båda var jätteglada över att få träna lite, något som vi inte har gjort på typ 2-3 veckor...Varför vet jag inte riktigt, men det beror säkert på att jag har haft (& fortfarande har) enorma sömnproblem, det är liksom svårt att orka med något "avancerat". Jag hoppas dock att jag ska få ordning på sömnen snart & därmed kunna komma igång & träna ordentligt, på alla möjliga sätt.

Igår på förmiddagen åkte Rally iväg till Evelina & hon stannar där tills på nyår då hon kommer hem igen. Anledningen till det är inget jag vill skriva om här, utan är det nån som väldigt gärna vill veta varför så går det utmärkt att maila mig (malin@supermagic.se).

Java fick sig däremot hela 3 träningspass inomhus igår!  Hon var jätteduktig, min fina stora tjej.  Och jag hade under dagen tillräckligt med motivation för att göra ett nytt freestyleprogram. Så nu kan jag fokusera freestyleträningen mer, eftersom jag vet vad hon behöver träna på för att det nya programmet ska funka. Det är dock 1 refräng som jag inte vet vad vi ska hitta på då, så har ni några bra snabba-trick-idéer så får ni mer än gärna dela med er av dem!

Idag har jag varit på terapi & det blev riktigt jobbigt i slutet. Dels för att jag var trött, men framför allt för att vi pratade om jobbiga saker. Det är dock nåt som jag måste genomföra, för pratar man aldrig om det jobbiga så kommer det inte heller att bli bättre. Så det är "bara" att bita ihop.

Jag & Java tog en sväng till Djurmagazinet där vi köpte mat till henne & ett märgben. Detta är första gången jag provar Purina Pro Plan, men jag har hört mycket bra om det fodret. Jag har testat flera olika foder på henne & det enda som jag känner wow för är svindyrt, så det kan vi glömma. Jag har varit i personlig kontakt med Pro Plan för att diskutera vilket foder som kan vara rätt för henne, & jag fick rådet att ge Pro Plan Sterilsed. Så håll tummarna för att det vara rätt foder för damen, så att vi slipper hålla på att byta hela tiden.



Passade såklart på att väga henne när vi ändå var i djuraffären & nej, dem siffrorna är jag verkligen inte nöjd med!! 18,1 kg!!  Det är banne mig inte okej nånstans. Jag tycker att hon ser ut att ha blivit lite större den senaste tiden, men att det är 1,5 kg övervikt, nej, det trodde jag inte. Så bara jag får ordning på sömnen så ska vi också få ordning på motionen, vi båda behöver muskler & kondis inför vårt (förhoppningsvis) tävlingsår! Och för att må bra i allmänt också förstås. Så bantning framöver, helt klart.

Rally är fin i hullet, där har jag inget att anmärka på.  Men jag vet ändå inte om jag ska låta henne byta foder också, så att jag kör Pro Plan rätt igenom? Det kan ju vara "skönt" att ha samma märke till dem, eller är det bara något jag inbillar mig? I dagsläget äter hon Eukanuba Adult Small & funkar som sagt väldigt bra på det. Och hennes mat räcker ett tag till, så jag behöver inte bestämma nånting om ett eventuellt foderbyte just nu.

Jag & prinsessan har även hunnit med ett litet freestylepass utomhus idag, med fokus på att backa långt. Hon vill ju gärna fuska eftersom hon vet att hon alltid ska komma tillbaka till mig, dem kombinationerna behöver jag inte nöta så mycket mer om jag uttrycker det så. :P Så nu blir det mycket backa-träning & belöning lååångt borta från mig. Sen så ska hon få lära sig "ut", som man ser många border collies göra, när dem springer i en stor cirkel runt föraren. Jag tycker att det ser asläckert ut & därför vill jag lära min tjej att göra det, men det är fan inte lätt! Vi behöver även nöta "rulla" (hon ska rulla ungefär 8 gånger på rad), "över" & "kryp". Så visst har vi att träna på.

För några dagar sen så skrev jag ju om Java's skotträdsla & jag kan meddela att vi kör en form av skotträning varje dag här hemma nu. Youtube är bra till mycket! Sen så har jag ju lite bubbelplast kvar som kan användas, & eftersom jag väntar paket på måndag så får jag mer då.
MEN jag kan ändå inte sluta att tänka på lugnande. Det vanligaste man får utskrivet av veterinärer är ju benso, & eftersom jag själv har gått på den skiten så vet jag mycket väl hur den fungerar på människor. Och fungerar den på samma sätt på hundar så tror jag helt klart att den skulle hjälpa. MEN samtidigt, nej, jag vill inte droga ner henne med det, det tar verkligen emot. Läste jämt nyss på nätet att en del ger Zylkéne till sina hundar på nyår, för att det är lugnande. Och jag fastnade för den tanken. För jag vet att Java tål den "medicinen" eftersom hon gick på den i somras, & så har jag den redan hemma. Så kanske borde ge den en chans? vad tycker ni? Är det nån som har testat det på sin hund som kan berätta lite om det?

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards