Super Magic

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin Sjöström - 30 juli 2012 18:47

Idag har Java blivit opererad, så numera är det fullständigt omöjligt att ta valpar på henne, någonting som jag hade tänkt att göra i framtiden, men som jag har sagt flera gånger; hennes hälsa går i första hand! Jag hoppas att hon får bli frisk & lycklig nu när livmodern är borta, så att hon slipper bli sjuk stup i kvarten & vi kan lägga pengarna på roliga saker istället för att betala alla veterinärkostnader. Operationen gick bra, som vi redan visste så var det ju cystor på äggstockarna, men något vi inte visste var att slemhinnan i livmodern var svullen & irriterad, kanske är det därför hon åker kana? Analsäckarna tömdes & spolades ordentligt, men de såg så bra ut att veterinären inte tror att hennes "åka-kana-problem" beror på dem.
Men, men, hon är helt klart påverkad av narkosen fortfarande, hon försöker sova men får ingen ro, utan hon lägger sig, reser sig, går runt, lägger sig osv. hela tiden, stackars liten!  Det är så jobbigt att se henne vara så besvärad, för jag vill inte att hon ska behöva ha det tufft. Hade jag kunnat så hade jag utan tvekan tagit all hennes smärta & låta henne vara smärtfri, men det går ju tyvärr inte...

Medan Java var på djursjukhuset så flyttstädade jag, min morsa, min lillebrorsa & hans flickvän min gamla lägenhet & eftersom vi var såpass många så gick det väldigt smidigt.  Nu är det bara förrådet som ska "flyttas" från det gamla huset till mitt nya, sen är allting på plats, då är det "bara" uppackning kvar.  Alla som känner mig vet hur jag är när det gäller att göra något, det går jävligt trögt stundtals, men när jag väl sätter igång så går det i en jävla fart! Och eftersom Java bara får ta rastningsturer ett tag framöver så kommer jag ju att ha massa tid över som jag då kan lägga på att få lägenheten klar. Ett litet ryck i klädkammaren har jag dock gjort idag, samt dammsugit min nya lägenhet & lagt på alla mattor, så det känns genast lite mer hemtrevligt!  När tavlorna & rosetterna kommer upp på väggarna så kommer det att kännas ännu bättre! Alla pokaler från hund- & hästtiden står ju såklart redan på plats i sina skåp, haha.

Resten av dagen blir lugn, tycker att jag har förtjänat det efter att ha hållt igång så mycket idag. Imorrn tar vi nya tag igen & ser vad som händer!

Av Malin Sjöström - 29 juli 2012 21:13


Nu är ordningen återställd, Java är hemma igen! :D Jag har saknat min lilla skrutt & det värmde i mitt hjärta när hon blev ÖVERLYCKLIG när hon fick se mig. Hon har haft det bra hos familjen Karlstam, så hon är välkommen tillbaka.  Som alltid efter att ha varit hemma hos dem så är hon jättetrött, så visst tar det på krafterna att vara hemifrån.

Själv har jag mer eller mindre bott i en bil, men nu är alla lektionshästar hemma i stallet igen. 12 timmar höll vi på & körde & under den tiden tog vi en kort lunchrast, annars har vi kört & lastat hela tiden. Jag har iaf haft det superskoj, det händer ju alltid saker när man gör nånting sånt & det har varit många skratt kan jag lova! Allt från billampor som lyser som de vill till bensinmätaren som lever sitt egna liv & så får vi inte glömma punkan på ena framdäcket.  Så vi har varit runt överallt för att fixa saker, Spot fick följa med till bensinmacken för att tanka & sen till McDonald's där jag köpte mat, så en liten runttur fick hon, haha.

Resten av kvällen blir lugn, jag är rätt så trött i huvudet efter att ha koncentrerat mig så mycket idag, man måste ju vara skärpt hela tiden när man kör, speciellt när man kör med släp & häst! Men jag är glad över att ha klarat av hela dagen utan ångest & oro, sånt känns alltid bra.  

Imorrn startar vi tidigt, Java ska vara på djursjukhuset nån gång mellan 8 & halv 9 & direkt efter att jag har lämnat av henne där så väntar flyttstädningen på Herrhagen. När vi är klara med det så kör vi nog något lass med grejer från källaren, & blir vi klara tidigt så hinner jag hämta ut nyckeln till vår nya källare så att vi kan börja lasta ner saker i förrådet & på så sätt få lite mera ordning här hemma. Jag har packat upp typ hälften av mina grejer, så jag måste ta tag i det ordentligt nån dag snart, men det lär inte bli varken idag eller imorrn.

Hur resten av veckan ser ut vet jag inte, det beror ju lite på hur Java kommer att må efter operationen, men visst skulle det vara roligt att få komma ut på lite promenader nu när vi har nya vägar att utforska!

Av Malin Sjöström - 28 juli 2012 21:50

Dagen har inneburit en hel del "upp-packande", men ändå är jag långt ifrån klar. Jag började så himla bra med klädkammaren, men så tog galgarna slut så jag var tvungen att ta en paus & efter det blev det inte att jag kom igång igen. Senare under dagen så tog jag tag i kartongerna i mitt rum, men efter att ha tömt 5 stycken så tog krafterna slut & nej, de har fortfarande inte kommit tillbaka. Så nu får både jag & Java leva med att vi bor bland kartongerna, men allt borde bli klart under veckan som kommer.


Finns inte så mycket annat att säga just nu, ska gå & lägga mig då jag ska upp tidigt imorrn & köra hästar hela dagen!

Av Malin Sjöström - 27 juli 2012 21:47

Imorse var vi på djursjukhuset där Javas hål undersöktes & hon var jättesnäll!  För säkerhets skull så hade vi munkorg på henne, men hon försökte inte nafsa eller nånting = DUKTIG TJEJ!! Veterinären tyckte att det såg bra ut så det blev ett väldigt kort besök där, skönt det.

På förmiddagen så kom en del av familjen Karlstam & hämtade Java som ska få tillbringa några dagar där medan jag fixar så mycket som möjligt i nya lägenheten, allra helst allt ska vara klart på söndag kväll när jag hämtar hem henne! Och hela söndagen kommer att gå åt att köra hem lektionshästarna från betet, med andra ord kommer jag att få slita ordentligt även imorrn! Har tänkt att ta kort sen när allt är klart så att ni får se hur det ser ut.  

Nu har det blivit dags att dejta sängen, nånting jag har längtat efter!

Av Malin Sjöström - 26 juli 2012 21:16

Idag är det en sån dag då jag bara är så oerhört glad över att ha min Java vid min sida, jag vet inte varför jag känner extra stark kärlek just idag, men det värmer inombords & det är en skönt känsla. Jag undrar hur livet hade sett ut utan henne, hade jag ens levt då? Hon har hjälpt mig att leva med smärtan efter min kung, så vad hade jag gjort om hon inte stöttat mig dag in & dag ut?! Hon är det allra bästa jag äger, finns inga som helst tvivel om det, hon är liksom min guldklimp, min stora kärlek, mitt allt.  



Jag står på mina egna ben, men du håller mig vid balans
Jag vet inte vad jag hade varit om du hade varit någon annans
Tanken finns inte, att nånsin lämna dig
Jag har insett min plats i livet & den är hos dig
Bakom mina ögon döljer sig tusentals tankar
Och bakom mitt skin ser jag ett hjärta som bankar
Det är dig jag tänker på, det är för dig mitt hjärta slår
Det är du som ger mig trygghet & du som läker mina sår
Java du är livets lycka & livets alla goda stunder
Att du blev min älskling, ja det måste skett ett under


Om man försöker tänka på annat som har hänt under dagen så är det mest packning, imorrn går ju stora flyttlasset & då gäller det ju att få med så mycket som möjligt, så efter besöket på djursjukhuset så ska jag packa ner det sista "viktiga", som typ datorn & det där.  Det känns fortfarande overkligt att jag ska flytta & jag undrar hur det kommer att kännas att komma "hem", jag är ju trots allt uppvuxen på Kronoparken, precis intill skogen där jag & Java kommer att spendera mååånga timmar! Jag kommer nog att sakna den här lägenheten också, det är ju trots allt min första egna lägenhet, starten på ett nytt liv. Men nu är vi nog redo för ännu en nystart.  

Under dagens promenad fick Java bada i älven & jäklar vad strömt det var på vissa ställen, så hon fick kämpa, livfarligt ju!!  Så inga långa simpass där inte, det vågar jag inte riskera, är ju rädd om min skatt! När vi sedan gick vidare så kom jag på att det kanske inte var sån bra idé att låta henne bada med tanke på hennes hål i magen...Men, men, vattnet i älven är ju mycket renare än vattnet i sjön så det borde inte vara så farligt. Hoppas vi.

Imorrn startar vi som sagt med ett besök på djursjukhuset där Javas hål ska kollas ordentligt & så ska jag låta dem kolla ordentligt på ännu ett juver som jag tycker börjar "kleta sig". Det ska bli så himla skönt att få operera bort allt det där, så ni anar inte! Hon verkar också ha fått sina valpar nu så förutom svullna juver så fäller hon ALL päls, den liksom bara trillar av hela tiden, snart kommer hon väl vara nakenhund.  Ska skicka med lite borstar till hundvakterna så att de kan borsta på.  På tal om hundvakterna så är det den snälla barnfamiljen som ställer upp denna helgen & tar henne från fredag förmiddag till söndag eftermiddag/kväll, så tack snälla ni! Vet inte vad jag hade gjort om jag inte haft nån som kunde ta henne, jag vill ju inte stressa upp henne i onödan med massa flyttning, plus att det kan vara skönt att bara ha flytten att tänka på, för det räcker liksom gott & väl.

En annan sak som jag tänker mycket på är Javas sätt att vara. Här hemma får jag göra PRECIS VAD SOM HELST med henne, härom dagen så tryckte jag ut massa var & blod ur hålet (innan det blev ett hål), hon låg stilla & gnällde för att det gjorde ont, men hon gjorde liksom inget mer utan var bara hur snäll som helst. Dagen efter drog jag ut en stor varböld ur hålet (& det var då det blev ett stort hål kvar) & inte protesterade hon då heller. Anledningen till att jag gjorde dessa saker är att jag tänkte att ju tidigare hon blir av med det, desto fortare skulle hon bli frisk & jag hade ju rätt då det värsta är över!  Men, men, tillbaka till hennes sätt. En annan sak jag kan göra utan minsta problem är att tömma analsäckarna, hon går snällt in i duschen & står sen stilla medans jag klämmer ur dem, helt problemfritt. På djursjukhuset är det en heeelt annan historia...För att ens få titta på analsäckar så behöver vi vara 3 personer som håller i henne när hon sprattlar åt alla håll. Ska de dessutom spolas så måste hon drogas. Nu när hon har detta hål så måste hon drogas om nån (t.o.m. jag) ska få röra det, plus att det är munkorgen på om de bara ska kolla utan att röra. Jag vet inte om hon skulle bita på riktigt, hon skulle nog mest nafsa, men det är onödigt att chansa.
Lite konstigt är det att det är så stor skillnad, men det har väl med miljön att göra, hemma är hon trygg & det är bara kända personer i närheten, på djursjukhuset kommer främlingar & så undersöka henne = INTE HELT OKEJ!! Så tänk på detta alla, även om de är som änglar hemma så kan de bli monster på andra ställen.

Nu ska jag bara slöa mig här vid datorn, samla krafter inför morgondagen eller nåt sånt.  

Av Malin Sjöström - 25 juli 2012 21:51


Ja, som ni ser på bilden ovan så har jag borstat Java idag & tro mig när jag säger att hon fäller! Innan genomborstningen så var pälsen väldigt mjuk, men det blev pälshögar lite överallt. Nu är hon lite mera strävhårig, men det är inte många strån som har fallit efter borstningen.  

Hur ska man då sammanfatta dagen? Vi har mest packat, på fredag flyttar vi ju & då måste allt vara klart, eller ja, skulle det vara nånting som inte är helt klart så har jag ju faktiskt några dagar på mig att fixa det, men jag vill försöka bli klar med allt redan imorrn. För att göra packningen lite roligare & lite lättare när vi väl har fått iväg alla grejer så skriver vi lappar & sätter på alla lådorna, Nikke skulle fixa hästlappen & ja, här ser ni resultatet:



Jag har även varit på sjukhuset för en röntgen av huvudet, nånting som ger mig huvudvärk & framkallar ångest, så det blev riktigt jobbigt en sväng. MEN - jag klarade av det, t.o.m när jag fick nålar i armväcket & i handen så klarade jag av att stanna i "verkligheten". Så det var starkt jobbat av mig, jag är stolt över mig själv som fixade det trots att det höll på att spår ur!

Java har fått vara ute & lekt med fotbollen, så numera är den död...Men det var det värt, för jag älskar att se henne så lycklig! 

Av Malin Sjöström - 24 juli 2012 21:16


Idag har Java lekt en del, sprungit massor ute & hon är så pigg & glad!  Det är riktigt roligt att se henne såhär igen, var ju ett tag sen senast.

Har även pratat med veterinären & odlingen såg bra ut, inga bakterier som växte där inne, så det är skönt att veta det. Hon ska dock gå kvar på antibiotika 10 dagar för att vara på den säkra sidan. På fredag ska hon in igen för en koll så att det inte blir några komplikationer inför måndagens operation. Det känns tryggt att veterinärerna verkligen bryr sig om hur det går, de ringer liksom & frågar hur hon mår.  

Jag har mest packat idag, på fredag flyttar jag ju & då måste ALLT vara klart! Självklart är även Java involverad i packningen.  



Bjuder även på en liten film från idag, Java är som sagt pigg & glad & leker en hel del.


Av Malin Sjöström - 23 juli 2012 22:18

Idag har det inte blivit mycket tid vid datorn & det beror på att jag har varit astrött, sovit mycket, mer eller mindre "övervakat" Java samt varit på djusjukhuset. För när klockan var runt 14 så kom det ut en stor & mycket geggig varböld från såret & kvar blev ett hål som inte såg så himla bra ut, därför ringde jag direkt till Solstaden & de tyckte att jag skulle komma in, så det var bara att packa in sig i bilen & åka dit. Efter att hon blivit drogad (då hon har så ont att hon dels gnäller oavbrutet & dels försöker bita alla när de ska röra såret, utom mig, jag är den enda som får pyssla med det) så spolades det rent ordentligt & så kollade de djupet på det hela & så diskuterades det om de skulle sätta in en dränär (?) eller inte, men vi kom tillsammans fram till att det nog blir lättare att hålla det rent utan. Men såhär såg det ut efter att det blivit ordentligt rengjort:



De sa också att det värsta borde vara över nu, eftersom det har kommit ut så himla mycket var & klet, så jag hoppas att de har rätt, för det innebär ju att det går åt rätt håll!  De trodde inte heller att detta skulle hindra måndagens operation, men med riktig otur kan det ju vända snabbt igen.


Hemma gäller samma regler, sockor på baktassarna, tratt & bevakning, samt tempning med jämna mellanrum. Idag har hon inte haft någon feber alls & hon är mycket piggare, vi t.o.m lekte några minuter för en liten stund sen!  Imorrn om hon är feberfri så tänkte jag ta en liten koppelpromenad på asfalt (för att få in så lite smuts som möjligt i såret) så att hon får lite frisk luft, tror att hon skulle uppskatta det en hel del.


Hon äter nu smärtstillande (som verkar funka sådär) & antibiotika. På onsdag får jag svar på odlingen som togs i lördags & då får vi veta om hon äter rätt sorts antibiotika eller om vi måste byta den. I vilket fall som helst så är nu både Karlstads Smådjursjukhus & Solstadens Smådjursklinik involverade i fallet så jag kan kontakta dem bägge om jag behöver hjälp, oavsett tid på dygnet.


Java är trots feberfri fortfarande medtagen av sin sjukhet, så hon sover mycket, men det är inte så konstigt, för hur mår man själv efter att ha haft feber flera dagar & smärtor utan dess like? För att Java har ont är det ingen som helst tvekan om, hon brukar aldrig visa nånting & när hon nu (nästan hela tiden) går runt & gnäller så är det illa.


Nu ska jag fortsätta se på Wallander & sen väntar sängen.

Ovido - Quiz & Flashcards