Super Magic

Alla inlägg den 14 april 2014

Av Malin Sjöström - 14 april 2014 13:36

Då var helgens freestyletävlingar & därmed Rally's officiella debut avklarad! Resultatmässigt är det inget att skryta med, men jag är ändå nöjd med den lilla räven. Hon har aldrig ens vart i en sån miljö, ännu mindre tränat i den. Plus att vi har varit ifrån varandra nästan ett halvår(!!) p.g.a olika saker, & som grädde på moset så har vi aldrig tränat program...

Så vi börjar med lördagen. Jag tog med henne in på banvandringen så att hon fick se lokalen innan start. Jag lekte lite med henne för att tala om för henne att det är roligt att vara där inne. Hon skötte sig riktigt bra, kunde fokusera trots att det var folk & hundar överallt.

Som tur var så fick vi ett tidigt startnummer, nummer 4 för att vara exakt. Jag blir ju så nervös att jag vill ha det gjort.  Haha. Plus att då hinner inte Rally's hjärna lägga av efter att ha varit där så länge. Det blev en ganska kort uppvärmning & sen gick vi in på banan.

När musiken startade så var tanken att hon skulle göra "spinn" på några meters avstånd, något som har funkat jättebra här hemma. Men nej, "spinn" kunde hon inte alls.  Istället kom hon till mig direkt & började med "runt". Det var bara det att hon fick gå runt mååånga varv innan det var dags för "slalom". Men, men, så kan det bli. Lite senare i programmet krånglade hon med "mellan", men det har hon även gjort på träning så jag var inte förvånad. Efter det däremot...Ja, vad säger man, då ville hon kolla in domarna & dj'en så hon tog en liten tur dit.  Jag försökte ropa på henne, men nej, hon var upptagen med annat. Så jag gick fram till henne & klappade lite i händerna precis bredvid henne, så jag stötte aldrig i henne, men det trodde en av domarna för hon såg inte riktigt. Och efter att ha sett filmen så kan jag bara hålla med, där ser det ut som att jag petar på henne. Till slut fick jag dock tillbaka henne till mig & så kunde vi slutföra programmet. Vi hann med andra ord med ganska mycket på bara 1 minuter & 9 sekunder.  



Vi var tvungna att stanna på hotellet HELA dagen då vi väntade på prisutdelningen, vilket då betydde att Rally fick ligga i sin bur i ganska många timmar. Emellanåt tog jag såklart ut henne så att hon fick rasta sig & dricka vatten, men ändå, det blev väldigt lång tid i buren, något som hon inte alls är van. När vi kom hem på lördagen så var vi trötta allihop, så det hände inte så mycket mer då.

På söndag morgon vaknade jag med halsont, ont i hela kroppen, feber & en sprängande huvudvärk.  Så det var bara att ta Ipren & halstabletter & bita ihop. Det ska mycket till för att jag ska hoppa över en tävling p.g.a att jag blir sjuk. Jag mådde dock inge bra under hela dagen, men det är en annan historia.

Den dagen var våran klass sist på dagen, så det blev ännu en lång dag för Rally i buren innan vi skulle göra våran start. Vi fick nummer 18 i klassen, vilket var bland dem sista.  Men, men, inget att göra nånting åt, man kan inte ha tur med startnumren varje gång.

Efter uppvärmningen så gick vi in på planen, hälsade på domarna INNAN vi satte igång, sen ställde vi upp oss i startposition. Jag vinkade så att dj'en satte på musiken & då spelar han fel låt!!  Så vi fick bryta & så fick jag gå fram & prata med honom, då hade jag tagit upp Rally i famnen så att hon inte skulle hitta på nåt bus.  Efter en liten diskussion så hittade han rätt skiva & då var det liksom bara att köra om. Jag frågade domarna om det var okej att vi lämnade planen en liten stund & kom tillbaka efter ett par minuter, för ja, den lilla räven tappade helt & hållet fokus i avbrottet.

Sen var det bara att köra, vi gick åter igen in på planen & ställde upp i startposition. RÄTT låt kom igång & se på tusan - då kunde Rally "spinn" på avstånd!!  Men det var typ det enda hon gjorde, hon försökte springa ut från banan flera gånger då hon visste att belöningen fanns på andra sidan kompostgallret. Så jag valde att diska oss, bad Elin kasta in hennes leksak & så lekte vi oss igenom några trick innan vi sprang av planen & hon fick sin belöning. Nu i efterhand är jag inte nöjd med det, att jag inte tänkte lite längre. För självklart så skulle jag ju inte ha gått ut där, utan på andra sidan för att hon inte ska få en vana att där man går in, där går man ut & då finns godiset där. För lär sig hunden det så kan man få jättestora problem med att hunden sticker av planen för tidigt, & det är inget som jag vill att Rally ska komma på.

Direkt efter vår andra & sista start för helgen så packade vi ihop allt & åkte hem, vi alla var sjukt trötta efter denna långa helg, så vi ville bara komma hem. Men på vägen hem så tog vi en liten omväg förbi Jonna & hämtade upp Java. Sen när vi väl kom hem så hände inte alls mycket, både jag & tjejerna vilade/sov mest.

Idag skulle Bira ha kommit, men eftersom jag är så dålig så fick jag säga nej till henne idag. Jag hoppas dock att det ska bli bättre så att jag kanske kan orka med henne imorrn? Inte för att jag tror på det själv, men man kan väl alltid hoppas?

Om några timmar ska Java få laserbehandling på djursjukhuset & efter det åker vi hem till morsan & äter. Sen blir det bara tv resten av kvällen, för jag har absolut inga krafter alls.  

MEN imorrn kommer jag att fixa filmen från vår första start, så får ni se hur det hela såg ut. Kan säga att det kändes värre än det såg ut.  Tänkte först fixa den redan idag, men jag orkar verkligen inte. Så istället ska jag nu vila en stund så att jag orkar med djursjukhuset & det.

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards