Super Magic

Alla inlägg den 11 november 2013

Av Malin Sjöström - 11 november 2013 17:45

Sen freestyletävlingen under helgen så har jag som sagt fått massor av inspiration till freestyleträning! Så under vintern kommer Java att få lära sig "front" & "vänd". Tanken är att hon ska bli HELT SÄKER på dessa rörelser & dem ska funka lika bra nära som på avstånd.


Rally kommer att få lära sig "mellan" & "bakåt". Hon har väldigt svårt att koppla ihop stegen baklänges med att hon gör rätt, men vi har ju några månader på oss att träna innan debuten!  Mellanpositionen ska vara så bra att hon håller den oavsett hur vi rör oss, så framåt, bakåt, åt sidorna & runt, allt ska sitta.


Och nej, dem kan inte redan dessa saker, utan korten är väldigt "fixade", inte i photoshop eller så, men fixade. Mitt mål är ju såklart att dem ska kunna dessa saker felfritt på enbart röstkommando, så visst har vi att träna! Sen måste ju alla andra trick underhållas & för Rally's del blir det väldigt mycket fokusering på just röstkommando eftersom hon i dagsläget inte kan ett enda trick utan handhjälper. Men hon är ju bara snart 8 månader, så vi har hela vintern på oss!  

För er som inte är så insatta i freestyle så tänkte jag kort förklara hur rörelserna ska se ut. Så vi tar dem var & en för sig.

Front: Hunden ska gå med nosen mot mig oavsett hur vi rör oss. Vi ska kunna gå fram, bakåt, i sidled samt snurra & positionen ska ändå hållas. Java har i dagsläget ingen aning om att man kan gå i sidled plus att jag inte har lärt henne kommandoordet än. Som jag skrev högre upp så ska detta trick kunna utföras när vi är nära varandra, men också på långt avstånd (vilket kommer att bli svårt).

Vänd: Hunden backar (rakt) ifrån mig & på kommandot "vänd" så vänder den sig om & backar tillbaka till mig & in mellan benen. Detta trick var Magic kung på!! Jösses så säker han var! Java kan detta trick helt okej inomhus, men ute går det inte alls. Jag vill ju att hon, precis som Magic kunde, ska kunna backa lååångt bort & sen utföra rörelsen, för det är så grymt snyggt!

Mellan: Detta är en väldigt användbar rörelse då hunden ska hålla sig i positionen mellan mina ben oavsett hur vi rör oss. Java är riktigt bra på detta, & det hoppas jag att Rally också kan bli. Idag började vi denna träningen med ingången till "mellan". Sen ska vi ju kunna röra oss åt alla håll & kanter, men det blir längre fram, först måste ingången sitta bra!

Bakåt: Precis så "enkelt" som det låter. Hunden ska backa ifrån mig. Java är väldigt duktig även på detta trick, men Rally fattar inte ett smack. Hon backar när jag tränger henne genom att gå mot henne. Vilket är första steget i inlärningen, men hon förstår inte vad det är jag klickar & belönar för. Så vi får väl se hur lång tid det ska ta innan hon börjar koppla ihop beteende & belöning.

Förutom freestylen så ska ju jag & Java göra oss tävlingsklara för lydnadsklass 3 igen. Vissa moment måste vi börja om från början med, som vittringen & fjärren. Fotpositionen måste åter igen tränas upp då den är katastrofal just nu. Rutan behöver tränas till döden, men den älskar hon ju så jag tror att det kommer att gå ganska snabbt. Resten av momenten ska nog "bara" finslipas.

Så nej, helt sysslolösa kommer vi inte att vara i vinter!  Om det är nån som är sugen på att hänga med & träna så är ni välkomna! Alltid roligare när man är flera personer, & det ska ju vara kjempe-gôy & träne hund!!  

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards