Super Magic

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Året som gått

Av Malin Sjöström - 31 december 2011 19:30

Så var ännu ett år slut, ett år som inte alls blev som jag hade tänkt mig. Tänkte ta & resumera året månad för månad.





Januari
 
En månad fylld av oro, ångest & glädje. Både jag & Java var sjuka en hel del, det blev många turer till djursjukhuset & vid ett tillfälle var jag övertygad om att förlora min prinsessa. Hon åkte på magsjuka & följdsjukdomar då hennes immunförsvar var på botten, men hon överlevde, tack & lov.
Vi körde en hel del miljöträning & hon fick lära sig att hästar inte är farliga, mycket tack vare hjälpen jag fick från Stjärnan, han är bara bäst!   






Februari

 

Vi fortsatte med miljöträning & mycket kontaktövningar, hon var mer vild än tam större delen av tiden & jag började på allvar fundera på om hon var helt galen.   
Jag mådde inte så bra, saknaden efter min kung höll på att äta upp mig inifrån & varje dag var en kamp, en kamp för överlevnad & att hitta viljan att fortsätta i livet.



Mars

 
Java fortsatte att vara sjuk & fick spendera några dagar på djursjukhuset då hennes magsjuka vägrade att ge med sig & hon till slut matvägrade. Jag mådde inte heller bra, inte nog med mina egna sjukdomar så oroade jag mig som en tok för Java. Så Mars var helt klart en mycket jobbig månad, men i huvudet försökte jag tänka; "Jag vet att jag kommer att klara av alla svåra tider, för med Java vid min sida & kungen i mitt hjärta så kan jag inte misslyckas."



April

 

Detta var helt klart den bästa månaden hittills på året, jag kände ett nytt hopp som verkligen lyfte mig. Java var dessutom frisk så vi kunde hitta på roliga saker istället för att åka till djursjukhuset hela tiden. Vi tränade massa lydnad & en hel del agility, samt freestyle såklart. Vi umgicks mycket med Malin & Sören så Java fick en badkompis eftersom Sören också älskar att bada. Min kung skulle ha fyllt 5 år så även om han inte längre finns här så firades den dagen.



Maj

 

Oj, vad ska man säga om denna månad? Det var en riktigt hemsk tid, jag spenderade mer tid på sjukhuset än hemma, så jag & Java umgicks nästan inte alls.    Först så fick hon vara hos en kompis, sen hos min morsa & i slutändan fick hon bo hos sin uppfödare några veckor. Det var en grymt jobbig tid i mitt liv som jag är glad att jag tog mig igenom, till slut. Jag är också oerhört tacksam för all hjälp jag fick med Java, utan er vet jag inte vad jag skulle ha gjort!
Men det var inte bara hemskt, utan det var även en kennelträff som var sjukt rolig!    Fler såna tack!



Juni

 

En månad full av träningar i de flesta grenar, samt massor med bad! Java lärde sig också att hoppa från bryggor & hon spenderade nog större delen av tiden i vatten så hon fick grymma muskler! Även jag simmade en hel del & vi njöt av livet båda två.
Tyvärr var inte månaden bara positiv, min mormor gick bort i cancer, endast 69 år gammal.   



Juli

 

Mitt dåliga mående kom tillbaka & livet blev åter igen jobbigt, men trots det fortsatte jag & Java att träna så mycket som möjligt, det är ju trots allt den bästa terapin som finns! Jag gick & väntade på att lilla damen skulle börja löpa (så att vår tävlingssäsong inte skulle förstöras), men hon bestämde sig för att vänta.   
Jag sydde också mitt första hundhalsband & blev riktigt nöjd med det.   



Augusti

 

Äntligen var det dags att börja valla, som jag hade längtat efter det!!!    Java fastnade för det direkt & vi hade många roliga stunder i fårhagen.
Jag blev också dagmatte åt Sirpa, en norrbottenspets på 7 år som jag träffade för flera år sedan på hunddagiset.
Både jag & Java var ganska mycket sjuka under denna månad, eller ja, jag var sjuk, & Java var skadad - halt. Så jag fick besök sjukhuset en del & Java fick några besök på djursjukhuset.
Lilla damen bestämde sig också för att bli stor & började löpa.   
Sist, men inte minst så blev det en Gotlandsresa då jag fick i uppdrag att åka dit för att ställa ut ett par beaglar åt en kompis. Det blev en minnesvärd resa & trots att vi hade med en löpande tik, en avelshane & en unghund som inte lyssnade ett skit så klarade vi av det riktigt bra!   



September

 

Efter att ha varit fysiskt sjuk till & från i 4 månader så började det kännas rätt så uttjatat, men tyvärr inte så mycket jag kunde göra åt det. Jag hade väldigt dåligt samvete för Java som inte alls fick den träningen jag tycker att hon förtjänar.
Jag & Java skulle ha gjort vår lydnadsdebut, men vi fick dubbla förhinder i.o.m att Java löpte & gick på smärtstillande p.g.a sin hälta.
Jag blev medryttare på en privatponny på ridskolan som jag hade hand om 2 dagar/vecka. När Java var bättre från sin hälta så fick hon följa med ut i skogen tillsammans med mig & Zack.   Och att rida ut med en trygg ponny & sin älskade hund är en mycket speciell känsla som jag vill uppleva igen!



Oktober

 

Åter igen blev jag inlagd på sjukhuset & Java fick åka ner till Jörlanda för att bo hos sin uppfödare medans jag var inlagd.
I slutet av Oktober blev jag utskriven & kunde åka ner & hämta min prinsessa, i samband med det så åkte jag förbi Ullared & handlade lite.   
Den 26:e var det exakt 1 år sen jag förlorade min kung så jag tände massa ljus den dagen & tänkte på kungen.   
Vi hann också med en freestyleuppvisning på Solstadens Smådjurskliniks öppet-hus-dag som de har varje år för att fira deras födelsedag. Java var riktigt duktig & brydde sig inte om varken hög musik eller massa folk runtomkring - det är min tös det!   



November

 

November månad startade bra, vi debuterade i freestyle där vi knep en 3:e plats med uppflyttningspoäng & en plats i finalen i Agria Freestyle Cup som gick på Stora mässan i Stockholm!!!    Lyckan var totalt, äntligen skulle jag få en dröm uppfylld, nämligen att tävla på en mässa!
Vi började också bygga muskler & kondition, vi sprang flera gånger i veckan & det kändes som om det äntligen var vår tid nu, att vi skulle få slippa alla sjukdomar, men jag hade fel.
För sen gick det snabbt utför.    Jag flög av Champis på en hopplektion & var tvungen att åka in till akuten där jag blev kvar, först över en helg, & sen fick jag flytta till en annan avdelning där jag blev kvar i 3 veckor. Under denna tid bodde Java hos min morsa & hos en kompis - åter igen tack till er som ställde upp!



December

 

Ett par dagar innan vi skulle till Stockholm för att tävla vår största tävling nånsin så blev jag utskriven från sjukhuset, denna gången efter att ha fått den behandlingen jag har drömt om i flera år, en behandling som förhoppningsvis ska hjälpa mig att hålla mig borta från sjukhuset i fortsättningen! Hur som helst, jag & Java hann inte mycket mer än att hälsa på varandra innan det var dags att åka. Vi båda skötte oss riktigt bra på tävlingen & även om poängen inte är nåt att skryta om så hade vi jävligt skoj & med tanke på att vi inte hade träffats på 3 veckor så kan jag inte vara annat än nöjd!
HD- & ED-röntgen blev det också, med det fantastiska resultatet grad A & ua (0)!!!    Så himla skönt att få lite mer positiva besked efter detta jobbiga år.
Jag hann (såklart) med att bli sjuk ännu en gång, den gången med skyhög feber & kräkningar så det var bara att åka in till sjukhuset där jag fick ligga en dag med dropp. Sen fick jag som tur va åka hem även om jag inte fick anstränga mig på en vecka, men jag slapp iaf ligga där länge & åter igen skiljas från Java!





Det var året i korthet, jag har säkert glömt massa saker, men ungefär sådär har det sett ut. Som ni förstår så har jag tillbringat galet mycket tid på sjukhuset & nån dag ska jag förklara det där lite mer, men inte just nu.
Nu siktar vi in oss på ett riktigt tävlingsår & hoppas att vi båda två ska få vara friska!




Så med det sagt så önskar vi alla ett Gott Nytt År & hoppas att nästa år blir bättre än detta var!

 
 
Maria

Maria

31 december 2011 19:38

Verkligen ett tufft år, nu håller vi här tummar och tassar för att erat 2012 ska bli bättre

http://missmanic.se

 
Ingen bild

Katta

31 december 2011 19:41

Vilket år du haft! Väldigt tacksam att få ta del av det.. Hoppas nästa år blir än bättre, och lycka till med allt!!!! :)
Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards