Super Magic

Alla inlägg den 26 december 2011

Av Malin Sjöström - 26 december 2011 20:45

Dagen startade tidigt då jag igår kväll bestämde mig för att tävla dressyr med Falken! Själva tävlingen gick inte så bra, han var pigg & blev då jättestark & ja, vad säger man, jag måste träna armmusklerna!   Men han är så rolig lilla Falken, fast efter denna tävling så insåg jag att vi nog ska hålla oss till hoppningen istället & låta Champis fortsätta vara min dressyr"häst".


Direkt efter stallet så åkte vi ut till Karlstad Brukshundklubb & tränade lite agility. Åter igen höll jag på att bli vansinnig på henne under slalomträningen, att hon inte själv fattar att hon inte hinner med när hon springer för fort!   Ett tag kände jag för att bara avbryta allting & åka hem, för att kontakta nån annan som skulle få ta över slalomträningen med henne, men så blev det inte utan vi fortsatte träningen. Kanske borde jag köra med ENBART godis i slalom tills hon är säker? För godis dämpar ju & leksak höjer, fast å andra sidan vill jag att hon ska få sin favoritbelöning när hon väl klarar det.   Nån som har något bra förslag här?

Efter slalomtärningen så gick vi över till hopphinder där vi fokuserade på att hon skulle kunna följa mig på bägge sidor, något hon har väldigt svårt för då hon är "vänster-skadad" från lydnaden. Som ni ser på filmen nedanför (för JA, jag kom ihåg att filma idag!) så tränade vi mest i höger varv eftersom det är hennes svåraste. Emellanåt vill hon tjuvstarta, något som inte är acceptabelt på något sätt, & vid ett tillfälle rev hon = då bryts övningen. Jag vill ha en hund som är säker i starterna & som gör allt hon kan för att inte riva, därför är jag stenhård på dessa punkter redan från start & hon är riktigt duktig måste jag säga!   Hon läser av höjderna på hindrena väldigt bra, allt för att inte riva eftersom det blir så tråkigt då. Sen är ju damen lite "för fin" för att sitta i det blöta gräset, därför får jag trycka ner rumpan på henne flera gånger. Så detta är något vi måste träna på, för sådär fin i kanten får man inte vara!   För hur skulle det gå på framtida tävlingar, inte minst i lydnaden? Nej, det skulle inte funka alls.

Efter "cirkel-övningen" så bestämde jag mig för att träna snäva svängar & följsamhet över ETT hinder. Detta moment gick högt över förväntan, det var bara första gången som blev fel. Hon har även en fin teknik med bakbenen såg jag på filmen, sånt tycker vi om!  



Efter agilityn så åkte vi hem där jag snabbt som attan fick tvätta håret innan det var dags att åka till hockeyn. Jag var hemifrån cirka 4 timmar & Java verkar ha skött sig riktigt bra under den tiden!   Det är så otroligt skönt & befriande att kunna lämna henne ensam hemma utan att behöva oroa sig för vad som ska hända, det såg ju inte riktigt ut så i början om ni minns det, då var hon helt rabiat. För er som inte minns så kan ni se det på filmen nedan.



Imorrn vet jag inte vad som händer, jag skulle vilja ta en skogspromenad, men vill inte gå själv, så jag ska höra med några om de har lust att hänga på. Annars har jag inget planerat som sagt, ska bli skönt med en sovmorgon, det blev ju inte sån imorse direkt...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards