Super Magic

Alla inlägg den 28 december 2011

Av Malin Sjöström - 28 december 2011 18:00

Eftersom jag bjöd på så många bilder igår så får ni klara er utan bild idag, men det ska väl gå bra?  


Idag har vi tränat ordentlig lydnad! Jag, Elin & Jasmine (Lina & Hanna kom senare) tränade i museiparken inne i stan & det var mer störning där än vad Java är van vid, men hon skötte sig ändå bra måste jag säga, lite ofokuserad emellanåt i fotgåendet, hon tittade sig omkring & nosade en del i backen, men stundtals gick hon super! Vi körde igenom alla moment utom hopp över hinder & tandvisning. Läggande & ställande gör hon kanonbra, som hon brukar göra.   Apporten släppte hon!!!   Den som hon alltid är så säker på annars, men jag tror att det berodde på störningen så nu vet jag vad vi måste träna oftare med störning! Platsen gick bra, hon flyttade på rumpan en gång (inte okej), men sen slappnade hon av & la t.o.m ner hakan i backen!   Jag vill ju att hon ska ligga så, men det är mycket träning kvar innan hon kan ligga så hela tiden, men jag är supernöjd över att hon ändå valde det själv idag. Under inkallningen chockade hon mig fullständigt! Hon brukar springa lite halvdant & ingången brukar vara bra, men väldigt långsam. Idag kom hon i full fart & ingången var perfekt!   Hade det varit tävling så hade hon lugnt fått en 10:a - minst!!! Jag var tvungen att köra 2 stycken för att vara säker på att det inte bara var en engångsföretelse, men det var det inte, för hon gjorde det lika bra andra gången också!  

Vi körde såklart lite freestyle också & röstkommandona börjar sätta sig riktigt bra nu. Ibland lyssnar hon inte utan bara chansar sig fram, men hellre det än att hon bara står & glor på en.   Hon var så himla duktig min prinsessa & trots att det regnade, blåste & var riktigt kallt så var jag varm inombords, tack vare min guldklimp som var bäst!


Imorrn har jag möte i stallet på förmiddagen, sen är det tömkörningskurs & på eftermiddagen/kvällen har jag hoppkurs, så man kan väl lugnt påstå att jag har en heldag i stallet imorrn! På fredag eftermiddag/kväll är det dags för hoppkurs igen (det är en 2-dagars) & på lördag ska jag jobba i stallet mellan 7-16. Så vill ni mig nånting de närmsta dagarna så vet ni vart jag finns!  


Har precis suttit & drömt mig bort lite grann, min tanke är ju att jag ska para Java om några år & jag har hittat en hane jag verkligen skulle vilja använda! Han är också ung, bara lite äldre än Java & har enligt mig "det perfekta utseendet". Han är otroligt fin i vallningen (av det jag kan bedöma), lugn & sansad & stressar inte fåren. Som pricken över i'et är han röntgad med A-höfter, precis som sin ena kullsyster! 

Men det är lång tid kvar innan det blir några valpar för min del, men man måste ju få drömma, eller hur? Eftersom både Java & den här hanen är såpass unga så kan ju mycket hända, både på gott & ont. De måste t.ex få godkänt vallhundsprov & ögonlysas, samt växa upp ordentligt så att man ser deras riktiga mentalitet. Jag kan nog vara såpass ärlig & säga att hanen verkar mer mogen & stabil än vad min tös är, men hon kanske bli bättre när hon har mognat lite mer? I vilket fall som helst så kommer jag noggrant att följa denna hanen för att se hur han utvecklas!

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards