Super Magic

Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på armbågarna.  Nu är det inte helt klart än, men jag tror att det blir avelsförbud på henne. Jag som har planerat så mycket, letat hanar, drömt mig bort om att kunna starta upp allt, men nej, varför ska nånting gå bra?



Det är den översta raden som jag bara vill radera. ED grad 1. Det behöver inte betyda att hon kommer att lida av det, men med min otur så kommer hon garanterat att göra det.
 
Jag menar, tar det aldrig slut? Jag tror inte att det är meningen att jag ska ha hund överhuvudtaget. Först skiter sig mina avelsplaner & kolla bara på alla fel mina hundar får. Java har varit frisk som längst 6 månader i taget, sen har hon blivit sjuk/skadad igen. Jag vågar inte ens räkna ut hur mycket pengar jag har lagt på henne, men det är en mindre förmögenhet. Och än är det inte slut...
 
Jag är så knäckt, nu när jag har tid över att tänka på det så blir jag bara ledsen.  Fick ju resultatet tidigare idag, men har liksom inte hunnit med att tänka på det fören nu. Jag har skickat iväg ett mail till Lundehundssällskapets avelskommitté & dem skulle skicka vidare informationen till hela styrelsen & så får dem ta ett beslut på om jag får ta valpar på henne eller inte. Jag själv är tveksam på om jag hade röstat för det, faktiskt, för varför avla på en hund som man VET har en defekt? Folk röntgar ju inte lundehundar eftersom "såna fel inte finns i rasen", men jag står på mig på den frågan, för hur kan man veta om en ras har såna fel eller inte om man aldrig kollar upp det? Jag vet att det är en liten ras & att alla friska lundehundar bör gå i avel, men räknas Rally som frisk nu? På andra raser vet jag att det blir avelsförbud direkt, men hur är det egentligen med dem här små raserna (lundehunden klassas ju som utrotningshotad)? Ni andra som har små raser, hur skulle ni ställa er till den här frågan? Hur hade ni gjort? Jag tar tacksamt emot era tankar & åsikter.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards