Super Magic

Direktlänk till inlägg 18 december 2011

Mina åsikter kring röntgen!

Av Malin Sjöström - 18 december 2011 18:45

(Magic's röntgenbild.)


Detta med röntgen är ett ämne som ständigt diskuteras & jag tänkte dela med mig av mina åsikter & tankar om det.


För det första tycker jag att ALLA hundar, oavsett ras, ska röntgas. Många är emot detta då de säger att rasen inte har några hd-fel, men hur kan man säga det om man aldrig kollar upp det?  Några anser att hundar av mindre raser inte behöver röntgas då det bara är stora hundar som har dessa problem, men hur förklarar de då att det i vissa papillon-linjer finns mycket hd-fel? Papillon är knappast stora hundar...


Det råder många meningar om NÄR man bör röntga hunden, vissa säger att de bör röntgas strax efter sin 1-årsdag för att man ska få veta resultatet så fort som möjligt, de menar att har hunden bra höfter så har de & tvärtom. Samtidigt så tycker många att man bör vänta tills hunden är över 2 år just för att de ska hinna muskla sig ordentligt för att få ett mer rättvist & bättre (?) resultat.

Jag har valt att röntga både Speed & Java i tidig ålder, men det beror på att jag är så jävla nyfiken & inte kan hålla mig längre!   Magic däremot röntgades när han var 3 år, men det berodde mycket på min ekonomi. Hur som helst så tror jag inte att resultaten har påverkats av hur gamla de var vid röntgentillfället. Speed fick C, Magic fick B & Java fick A.


En annan sak som ständigt diskuteras är hur mycket valpar & unghundar ska få röra sig, vissa säger att det är farligt att låta dem gå i trappor & att de inte ska få springa hur mycket de vill m.m Andra säger att det inte är farligt att låta valparna leva livet utan massa begränsningar, & sen finns det såklart de som tycker nåt som hamnar mellan dessa två alternativ.

Med Speed var jag överbeskyddande, bar honom i alla trappor det första halvåret, även om hissen var trasig så bar jag honom 7 våningar, med rädsla för att han skulle få hd-fel om han gick själv. Han fick inte heller springa hur mycket han ville utan begränsades en hel del. Som jag skrev lite högre upp så visade det sig ändå att han hade hd-fel & då började jag tveka på detta med att skydda dem så mycket eftersom man inte kan vara mer överbeskyddande än jag var med honom. Java har fått sprungit fritt & även gått i trappor (inte flera våningar om ni tror det) sen första dagen hon kom till mig & då var hon 8 veckor. Vi gick ganska tidigt hyfsat långa promenader & hon lekte med massa hundar, emellanåt var jag orolig för hennes hälsa, men påminde mig om Speed's tid & lät henne därför få leva livet. Så jag är mer eller mindre övertygad om att arvet påverkar MYCKET mer än miljön & uppväxten, annars skulle väl inte den överbeskyddade hunden få hd-fel & inte den vilda? Eller?


Sammanfattningen av detta är alltså att jag tycker att alla ska röntgas, helst mellan 12-18 månader, men gör man det senare så är det bättre än att inte göra det alls. Ingen kan säga att deras ras inte lider av dessa fel förens de har kollat upp hundarna! För som sagt så är det inte bara stora hundar som får dessa fel.

Jag ska ju föda upp border collie & norsk lundehund & ett av kraven jag har på mina framtida valpköpare är att de röntgar hunden mellan 12-18 månaders ålder då jag som sagt anser att ALLA hundar, oavsett ras, ska röntgas! Det kvittar var andra uppfödare säger, man kan inte vara säker på nånting förens man har kollat upp det!


Vad tycker ni som läser detta? Håller ni med mig eller har ni helt andra åsikter? Våga skriv vad ni tycker nu!   

 
 
Maria

Maria

18 december 2011 18:55

Jag tycker du har helt rätt, visar det sig att höfterna kanske inte är på topp så kan man anpassa träningar/tävlingar efter hundens förmåga.
Hade du vetat om Magic´s höfter så hade du kanske tränat mindre intensivt (Nej, jag menar INTE att du var en dålig matte)
Så, summa sumarium, jag tycker du gjort rätt, nu vet du att Java är fullt frisk och du kan fortsätta träna henne i samma tempo som Du vill :-)

http://missmanic.se

Malin Sjöström

18 december 2011 19:09

Det var inget fel på Magic's höfter, grad A & B räknas som fria. Hans fel satt ju i ländryggen där han hade en extra kota, en missbildning alltså.

Under nästa vecka kommer jag att få hem bilderna som visar hur det såg ut & då kommer jag att lägga ut dem här, tillsammans med Java's perfekta så att de som vill kan jämföra dem, vilket jag själv kommer att göra!

 
Maria

Maria

18 december 2011 19:33

Just ja, så var det..
Jag kan inte alla benämningar på sånt
A, B och C, vad är bäst resp sämst?
Jag måste ju lära mig sånt nu :D

http://missmanic.se

Malin Sjöström

18 december 2011 20:05

A är det allra bästa, sen kommer B osv. A + B räknas som friska, C är hd-fel & D är ännu sämre osv. ;)

 
Maria

Maria

19 december 2011 07:34

hd-fel? haha... jag är verkligen totally lost :p

http://missmanic.se

Malin Sjöström

19 december 2011 11:43

Höftledsdysplasi heter det, men förkortningen HD är mycket bättre! ;) Här kan du läsa mer om det: http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/index-for-hd-och-ed/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sjöström - 11 maj 2014 18:14


Nu har bloggandet flyttat till hemsidan helt & hållet. Så vill ni fortsätta följa oss så är det SuperMagic.se ni ska följa i fortsättningen!     ...

Av Malin Sjöström - 10 maj 2014 17:33


Igår var det en väldigt dålig dag, tuff, tung & mörk på alla sätt & vis, men jag tog mig levande igenom den. Eftersom jag inte mådde bra så tränade jag inget med hundarna, för jag ville inte riskera att tappa humöret & bli irriterad i träningen. Dem ...

Av Malin Sjöström - 8 maj 2014 18:40


Åter igen, tack för alla era kommentarer! Det är nyttigt att höra andras åsikter nu när jag själv inte är säker på hur jag ska gå vidare. Jag får svar från SLS (Lundehundssällskapet) imorrn eller under helgen, så vi får se vad dem har att säga. Rasen...

Av Malin Sjöström - 7 maj 2014 20:03


  Kommer jag nånsin att få uppfylla min dröm med att föda upp hundar? Först köpte jag Java, som min tilltänkta stamtik & vad hände med henne? Jo, hon blev sjuk & var tvungen att kastreras.  Sen köpte jag Rally & vad hände då? Jo, hon har fel på ...

Av Malin Sjöström - 6 maj 2014 18:20


Idag blev det inte alls som planerat.  Ingen Bira & ingen långis. Jäkla regn!! Visst, man kan ju faktiskt gå långisar även fast det regnar, men idag gjorde vi inte det. Jag hade ju sett fram emot en skön tur i solen liksom, men nope, inte idag.   ...

Presentation


Malin - innehavare av kenneln Super Magic, & ägare till bc'n Java & lundehunden Rally

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards